Utmaning 1a – Hitta frekvensen

I eftermiddag har 5b gjort sitt första uppdrag i Mot nya höjder. Vi började med att prata om att ljud karakteriseras av tonhöjd, dvs av antal vågor per sekund. Det kallas frekvens och mäts i enheten Hertz. Målet med övningen var att barnen skulle få en känsla av att låga frekvenser ger låga toner och ju högre frekvens desto ljusare ton.

Vi började med att tillsammans lyssna på hur en mygga, Hesa Fredrik och bommar som fälls, låter. Därefter fick barnen i små grupper sitta och lyssna på en tongenerator vilka frekvenser mellan 200-5000 Herz som de tyckte låg närmast de tre ljuden. Slutligen lyssnade vi på gruppernas förslag och röstade fram gemensamma frekvenser. Det svåra var då att det pep så i öronen på oss alla, att ordet tinnitus var på allas läppar.

Följande frekvenser enades vi om:
Hesa Fredrik 350 Herz
mygga 550 Herz
järnvägsbommar 1000 Herz

Vi var alla överens om att det var svårt att urskilja de olika ljuden och t.ex. när det gällde järnvägsbommar hade grupperna förslag som låg mellan 250 – 1100 Herz.

14315777_1188575024537669_227872772_o

Rasmus och Wille har svårt att höra vissa frekvenser

Frida, Vera, Myra, Alva och Thea lyssnar spänt.

Frida, Vera, Myra, Alva och Thea lyssnar spänt.

Amelie, Ida, Max och Melker försöker hitta rätt frekvens.

Amelie, Ida, Max och Melker försöker hitta rätt frekvens.

Jenny, Freja, Jakob och Alvin försöker komma på hur en mygga låter.

Jenny, Freja, Jakob och Alvin försöker komma på hur en mygga låter.

 

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *