Frånvarolistan har varit lång den här veckan och i skolan har vi nästan varit halvklass vissa dagar. Det kan vara skönt ibland, men lite trist i längden. Hoppas nu alla kryar på sig och att vi är “back in business” nästa vecka!
Nästa vecka kommer vi att avsluta bråkkapitlet i matte, för att sedan hinna repetera kap 1 och 2 inför kommande matteprov i vecka 9 (gäller ej Anettes mattegrupp). Det börjar även dra ihop sig till ett test i engelska kap 9-16. Se resp. ämnes mål i måldokumenten under fliken klass 5C, måldokument 5 c här på bloggen.
I svenska jobbar vi nu med artiklar och i den muntliga delen av detta arbetsområde är målet att eleverna ska kunna formulera öppna och stängda frågor samt förbereda och genomföra en intervju. Vi har kommit överens om i klassen att alla skall intervjua en vuxen person. Intervjun dokumenteras antingen genom att de filmar, spelar in ljud eller antecknar. De ska sedan få redovisa sina intervjuer i klassen.
Diktamensträningen i svenska har gett bra resultat, många tränar mycket flitigt och nu klarar de flesta att stava i stort sett alla ord helt korrekt. De anstränger sig också att forma bokstäverna snyggt och prydligt. Härligt att se!
I SO hälsar Anette att de nu bytt till historia och Vasatiden. I samband med det tränar de på att anteckna det viktigaste ur en text, så barnen får möjlighet att träna även lärstil. Roligast var dock i början av veckan när de fick dramatisera olika händelser i Gustav Vasas liv. Se måldokument och bedömningsmatris för mer info.
På idrotten blir det skridskoåkning på tisdag. Det är ok att ha en fika med sig.
Jag vill påminna alla föräldrar att gå in och besvara Skolinspektionens webbenkät, om ni inte redan gjort det. Era synpunkter är viktiga för oss, som en del i vårt arbete att utveckla verksamheten! Ni hittar mer information och kod i ett inlägg här på bloggen:
Skolinspektionens webbenkät
Nästa veckas ledtråd till “Grej of the day”: Gåtfull svensk filmstjärna
Läxor mm till vecka 7
Måndag 13/2
Tisdag 14/2
Sv – ha genomfört intervju med vuxen person, skridskoåkning på idrotten (fika tillåtet), berätta om “Grej of the day” hemma.
Onsdag 15/2
Ma- två arbetsblad (Anettes grupp har egen läxa)
Torsdag 16/2
Sv – diktamen m-ljudet II, Eng – fraser ing-form (stencil), Idrott
Fredag 17/2