Idag har vi i klassen ägnat oss åt att lära oss om ljus, synvillor, varför ljus flyter på olja osv. Det har varit intensivt, jättekul och lärorikt. Vi började med att titta på en film som skulle testa allas koncentration http://bit.ly/2ydxmTX. Innan filmen startade fick alla veta att de noga skulle räkna hur många passningar det vita laget gör. När jag stannat filmen skrev alla svar på sina miniwhitboards.
Många hade rätt svar, men ingen hade sett att en apa som dansade moonwalk plötsligt dök upp i filmen. Alla hade varit så fokuserade på att titta efter antal passningar.
Några blev så inspirerade av filmen att de ville spela in en liknande och frågan är hur många passningar ni ser och om ni ser något konstigt?
Efter att vi spelat in film var det dags att vika kuber och drakar efter instruktion på engelska, så det var inte det lättaste. När alla var vikta skulle vi testa om man kunde se hur drakens blick följde en när vi vred den fram och tillbaka. De gällde att man höll draken i ögonhöjd och bäst resultat blev det om man blundade med ett öga.
Nästa utmaning var att vi tittade på ett schackbräde där en ruta var markerad med ett A och en med ett B. Jag påstod att dessa rutor var i samma färg, men det trodde ingen på.
Eleverna satt i par och försökte klura ut hur de skulle bevisa att jag hade fel, tills en grupp kom på att klippa ut rutorna och lägga dem jämte varandra och döm om deras förvåning när de upptäckte att de var exakt likadana. Det fanns många olika förslag till varför färgerna såg olika ut och här är tre:
1.För att kuben skuggar och då lurar den ögat.
3
Vi fortsatte på tema syn och paren fick studera en rutig ram som vid första anblicken såg skev ut. De skulle titta på ramen på olika avstånd och se om de vid någon punkt kunde se att ramen såg helt kvadratisk ut. En del hittade inte detta läge alls och ett par tyckte att på långt håll såg det ut som om några sidor sjönk inåt och andra utåt.
När det gäller bilden nedan pratade vi om perspektivet på mattor och väggar och därefter skulle eleverna jämföra de svarta strecken vid kassan och i hörnet och jämföra dess längder.
Att strecken var lika långa trodde först ingen grupp men efter noggrann mätning kom de fram till att båda var exakt 2,8 cm. De flesta trodde att det beror på att strecket vid kassan är närmare oss som tittar och därför ser det längre ut.
Hej!
Vilken härlig dag ni verkar ha haft i dag 🙂 Heldag med Mot nya höjders experiment! Underbart att ni spelade in en egen film, där man skulle räkan antalet passningar! Guldstjärna till den!
Hoppas ni tycker att det har varit kul och lärorikt att arbeta med Mot nya höjders utmaningar och att ni hänger med oss även nästa termin!
Hälsningar
Katrin
Makertour – Mot nya höjder
Linnéuniversitetet
Hej Katrin!
Vi har haft en riktig toppendag och eleverna var helt överens om att de vill ha fler sådana här. Som de sa; det är roligt och man lär sig mycket.
Hoppas vårens utmaningar är lika intressanta!
Mvh
Anette