Hej!
God fortsättning på er och tusen tack så mycket för den fina blomma och present som vi fått. Det värmer!
Vilka härliga dagar vi har haft med era barn. Det var fantastiskt roligt att börja arbeta igen. I skolan möttes vi av förväntansfulla och ivriga elever som var nyfikna på vad vi skulle börja arbeta med.
Efter ledigheten har de nu bytt slöjdgrupp. De som tidigare hade träslöjd har nu textilslöjd och vice versa. Denna förändring har även skett i musik- och bildgrupper. De som började med musik, börjar nu med bild. Annars ser allt ut som vanligt.
I matten fortsätter vi med området ”Negativa tal, statistik och algebra”. Området påbörjade vi precis i slutet av höstterminen. Vi blev riktigt imponerade på elevernas arbete under våra lektioner och hur mycket de kom ihåg. Vi har repeterat begreppen stiger och sjunker. Vad de betyder och hur man kan tänka. För att träna på detta har vi läst av termometern och funderat över vilken den nya temperaturer blir om det stiger eller sjunker, t.ex. Vad blir den nya temperaturen om det är -4 oC och det stiger med 6 oC? Hur skriver man uttrycket? -4oC+6 oC=2 oC.
I svenska har vi bytt fokus från faktatexter till berättande texter, se måldokument. Vi började med att göra en kartläggningsuppgift. Den uppgiften sparar vi för att återkomma till den när vi avslutat kapitlet. Då kan eleverna jämföra sina egna texter och se sin egna utveckling. När vi jobbar med berättande texter så kommer fokus vara på myter, fabler och fantasytexter.
Vi har även gjort ett läsförståelsetest. Det var för att se över läsförmågan i klassen och se hur vi ska och kan arbeta vidare.
Lagom till höstterminens slut blev vi klara med Snögrottan. Till nästa vecka är läsläxan lite annorlunda. De ska läsa en kortare text, gärna flera gånger, och svara på frågor. Dessa frågor finns på baksidan. I skolan kommer de i grupper få samtala om dessa frågor, men även om ytterligare några frågor.
Även i so byter vi fokus. Vi lämnar vikingatiden och går vidare mot religion och främst kristendomen. Det passar bra då kristendomen ersatte asatron vid vikingatidens slut. Nytt måldokument är publicerat på bloggen.
På musiken kommer de, fram till sportlovet, att jobba med digitalt skapande. De kommer få göra egen musik med hjälp av datorn och ett program som heter Soundtrap. De utgår från en uppgift där ska undersöka och skapa musik utifrån starka musikaliska känslouttryck. Känslorna är glad, lugn, sorgsen och arg.
Vill man kolla in arbetsområdet mer så kan man kika här:
https://sites.google.com/view/musikokansla/introduktion
Läxor mm till vecka 3
Måndag 14/1
Läxhjälp kl. 14.15
Tisdag 15/1
Idrott – inne
Onsdag 16/1
Läxhjälp, kl 14.15.
Torsdag 17/1
Sv – stencil med text och frågor, ”Malin är en indian”
Eng – ”Do you like snails” p. 31, Textbook
Fraser/ord I’m full up.
Would you like some more?
No, I’m fine, thank you.
sometimes
breakfast
Fredag 18/1
Idrott – inne
Kommande aktiviteter mm.
21 januari Av-media, programmering Microbit
29 januari Studiedag
Vecka 8 Sportlov
Vecka 16 Påsklov
23 april Studiedag
1 maj Lovdag
31 maj Studiedag
7 juni Studiedag