Den här veckan har klassen fått tillbaka sina matteprov. De har fått ta hem dem för påskrift, så att ni kan se lite vad vi jobbat med och hur det gick på provet. Vi har nu påbörjat nästa kapitel ”tal i bråkform” och inledde det arbetet med att göra övningen ”Hör vi ihop?”, samma typ av övning som vi gjorde på föräldramötet men med blandade bråktal istället. Första uppgiften var att bilda grupper som visade liknämniga bråk. Det blev lite diskussioner om vad det kunde betyda och vilka som skulle stå i samma grupp. Därefter fick de leta upp kompisar vars bråktal var värda lika mycket. Är 1/3 och 2/6 lika mycket värda?
I svenska har vi arbetat vidare med argumenterande texter och nu kommit in på den muntliga delen som är kopplad reklam. Vi har pratat om vad en reklamtext kan ha gemensamt med de argumenterande texterna som vi skrivit tidigare. Olika reklamknep som ”expert eller kändis”, ”billigast” och ”bäst eller nyast” har analyserats. Vi har studerat olika slogans, samt pratat om positivt och negativt laddade ord. Eleverna har nu börjat planera sin egna schampo-reklam och börjat designa sin schampo-flaska. Reklamen ska så småningom framföras muntligt. Det ska bli spännande att se resultatet!
I NO har vi pratat vidare om hjärnan, nervsystemet och huden. Klassen har fått i läxa till nästa vecka att titta på en film om huden på studi.se (logga in med Skolfederationen, Älmhults kommun och därefter sitt vanliga användarnamn och lösenord som de använder till skolans datorer). De ska även göra minst ett quiz. Jag har idag pratat lite allvar med klassen, då det var åtta elever som ej lämnade in sin no-läxa om skelettet och flera som glömt att läsa sidorna. Det är viktigt att man sköter läxorna och att man förstår att det inte räcker med att ta hem boken och bara skriva av det som står på arbetsbladet. Meningen är att de ska läsa, repetera och lära sig det viktigaste i texten. När det gäller skelettet behöver de kunna vad skelettet har för uppgift i kroppen, vad några av skelettdelarna heter samt förstå att kosten är viktig för skelettets uppbyggnad. När det gäller nästa veckas läxa behöver eleverna veta varför huden är en så viktig del av kroppen och känna till lite om hur huden är uppbyggd.
I So jobbar klassen vidare med Norden och har denna vecka i läxa att läsa om Island.
Dagens ”Grej of the day” handlade om Harriet Tubman. Be gärna era barn berätta lite hemma om henne. Nästa veckas ledtråd är ”Vassa tänder och dåligt rykte”.
Läxor mm till vecka 40
Måndag 30/9
Idrott
Läxhjälp
Tisdag 1/10
Onsdag 2/10
Idrott
Ma-provet påskrivet
Torsdag 3/10
So s. 48-49 om Island
Fredag 4/10
No – uppdrag på studi.se (se inloggningshjälp ovan) film+ quiz om huden
Planerade aktiviteter
Vecka 43 Må bra-vecka
Vecka 44 Höstlov
7 november Show Klöxhult 40 år
2 december Studiedag
19 december Terminsavslutning