Vi har redan provat att mäta höjder med ett par olika metoder på elevens val, och idag var det dags att prova ännu en metod. En så kallad inklinationsmätare skulle tillverkas och sedan kunde höjden på ett högt föremål räknas ut med hjälp av trigonometri. Trigonometri är läran om sambandet mellan vinklar och sidor i en rätvinklig triangel. Vi hade en formel där våra mätdata skulle läggas in för att få fram resultatet.
Inklinationsmätare tillverkades med hjälp av en gradskiva, ett avklippt sugrör, ett snöre och en tyngd. Inklinationsmätarna skulle sedan användas till att mäta vinkeln i den tänkta rättvinkliga triangeln som bildades mellan stolpen/trädets höjd och platsen som mätningen skedde ifrån. Vi skulle även mäta sträckan från marken upp till ögonhöjd på den person som höll i inklinationsmätaren, samt sträckan mellan mätplatsen och stolpen/trädet som skulle mätas.
Med hjälp av en miniräknare med funktionen “tangens” kunde vi sedan räkna ut höjden med hjälp av vår formel och våra mätdata.
Det var lite svårt att komma underfund med hur vi skulle läsa av inklinationsmätaren och när vi lade in vissa av mätresultaten i vår formel verkade resultatet inte helt rimligt, så vi fick göra om och prova igen. Några av grupperna hann även göra en skuggmätning på samma stolpe/träd och kunde jämföra resultaten i de båda mätningarna med varandra. Tyvärr gick solen i moln mot slutet av lektionen!