Under Må bra-veckan har eleverna jobbat en del med barnkonventionen bl a genom projektet I have a dream på musiken. De har även ritat bilder på sina egna drömmar under bildlektionen och gått en tipsrunda med frågor om barnkonventionen på Elevens val. På idrotten fick klassen prova på att spela goal ball. De hade besök från kommunen under lektionen som fotograferade. Jag har fått bilderna och publicerar dem i ett eget inlägg här på bloggen. Vi har också tittat på ett program om hur hjärnan påverkas av rörelse idag på NO-lektionen.
Veckan efter lovet är det dags för Klöxhultsskolans jubileumsshow torsdagen den 7 november. Då behöver eleverna stanna kvar i skolan på eftermiddagen fram till ca 17.00. De kommer att få ett mellanmål i form av korv med bröd på eftermiddagen. Inbjudan till jubileumsshowen hittar ni på bloggens första sida.
På onsdagen 6/11 kommer vi att delta i uttagningen till Vi i femman.
På torsdagen 7/11 har eleverna även NO-prov om Kroppen och våra sinnen. De har fått en sammanfattning med sig hem idag som är bra att kolla igenom och läsa på inför provet.
Den här veckans ”Grej of the day” handlade om drottning Elisabet I som regerade i England i slutet av 1500-talet.
Läxor mm till vecka 45
Måndag 4/11
Idrott
Läxhjälp
Tisdag 5/11
Onsdag 6/11
Uttagning till Vi i femman
Övning till Jubileumsshowen klassvis
Torsdag 7/11
No-prov Kroppen och våra sinnen
Sv – intervju färdig
Generalrep alla klasser kl 9.30
Klöxhultsskolans jubileum kl 14-17
Fredag 25/10
Sv – läsläxa tre kapitel samt uppgift (se nedan)
Planerade aktiviteter | |
Vecka 44 | Höstlov |
5 november
6 november |
Utvecklingssamtal
Uttagning Vi i femman |
7 november | NO-prov Kroppen och sinnena |
7 november | Show Klöxhult 40 år |
19 november | Konsert Folkets hus – en samisk saga |
4 december | Studiedag |
19 december | Terminsavslutning |
Läsläxa – uppgift till vecka 45
Reportern – Emilio, Charlotte, Linnéa, Maja, Penny, Dante, Hallie, Elvin, Gustav
Spågumman– Meja, Freja D, Isak, Matilda, Axel, Milian, Filip, Alexander, Svea
Detektiven – Sophia, Freja E, Ebbe, Majken, Klara, Molte, Jonathan, Gisela, Wilma
Läsläxa 2 – Detektiven
Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”De hemliga metoderna”, ”Herr Viktor Hazell” och ”Herr Pratchetts lilla Austin”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Detektiven. Detektivens uppgift är att reda ut oklarheter, nya ord och uttryck.
Uppgift: Välj bland alla tre kapitlen och leta upp 10 ord som är svåra
att förstå eller stava. Ta också reda på vad de betyder eller hur de stavas
och skriv i loggboken.
Ex: Kamin = En slags spis som används för att elda i för att få värme
Läsläxa 2 – Reportern
Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”De hemliga metoderna”, ”Herr Viktor Hazell” och ”Herr Pratchetts lilla Austin”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Reportern. Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten. Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren använder sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar
Uppgift: Du ska skriva tre frågor som övriga i klassen kan svara på.
- Fråga på raden (Svaret finns i texten)
Ex: Vad heter huvudpersonen?
- Fråga mellan raderna (Dra slutsatser från texten)
Ex: Vilken årstid är det? Det står inte rakt ut, men det regnar, blåser och är mörkt så vi tror att det kan vara höst.
- Fråga bortom raderna (Diskutera något ämne som texten tar upp).
Ex: Har ni läst någon liknande text någon gång? Har du fått veta någon stor hemlighet någon gång?
Läsläxa 2 – Spågumman
Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”De hemliga metoderna”, ”Herr Viktor Hazell” och ”Herr Pratchetts lilla Austin”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Spågumman.
Uppgift: Du ska skriva vad du tror kommer att hända senare i boken och även motivera varför du tror så.