Denna vecka har vi börjat spela in våra deckartrailers. Vilken härlig energi och aktivitet det har varit. Kreativiteten har verkligen varit på topp! Nästa vecka har vi en sista lektion kvar att jobba färdigt med dem och sedan kommer de att publiceras här på bloggen, så att ni också kan få se dem.
I matte arbetar vi på för fullt med sambandet mellan procent, decimaltal och bråktal. Vi har även repeterat hur man förkortar bråk och jobbat lite grann med statistik. På no-lektionerna har vi pratat mycket om atomer, molekyler, grundämnen, kemiska föreningar samt ämnens tre faser och övergångarna mellan de olika faserna, men det mest spännande var nog när vi studerade olika material i vårt digitala mikroskop och fick upp förstoringarna på tavlan via projektorn så att alla kunde se. Vi började med att titta på små, små saltkorn och järnfilspån. Sedan kollade vi lite noggrannare på blandningen som vi arbetade med innan sportlovet (påsen med ris, salt och järnfilspån som jag råkat tappa i sandlådan). Med hjälp av mikroskopet kunde vi faktisk urskilja både saltet och järnfilspånet i blandningen. Riskornen var också spännande att studera…
Och när vi väl kommit igång så fanns det ingen hejd på allt som skulle sättas under lupp. Hårstrån, små sår, leverfläckar, naglar, pennskrin, suddin, pennskrin, pennvässkräp och mycket annat undersöktes. Det ena såg äckligare ut än det andra!
Läxor mm till vecka 10
Måndag 2/3 | Idrott |
Tisdag 3/3 | |
Onsdag 4/3 | Idrott |
Torsdag 5/3 | Ma – arbetsblad 17a+17b |
Fredag 6/3 | NO – s. 91-93 (Mål för sidorna: Kunna förklara vad en kemisk reaktion är och ge exempel. Kunna förklara vad en lösning och en blandning är med hjälp av olika exempel. Kunna ge exempel på lösningar och blandningar som finns i vår vardag och närmiljö. Veta att ämnen har olika egenskaper som t ex löslighet.) |
Planerade aktiviteter
13 mars | Språkvalsinformation |
24 mars | Studiedag |
Vecka 15 | Påsklov |
14 april | Studiedag |
16 april | Friluftsdag 4a,5a,6c |
22 maj | Lovdag |
12 juni | Skolavslutning |