Som avslutning på vårt deckartema har eleverna fått spela in trailers till sina deckare i par.
Vi började temat med att läsa deckare gemensamt och närstudera uppbyggnaden och de olika delarna som ingår i en typisk deckarberättelse. Sedan arbetade vi med att fylla i vår strukturmall “berättaransiktet” och att studera personbeskrivningar och miljöbeskrivningar lite extra. Vi tränade på att skriva gestaltande beskrivningar och att utveckla miljöbeskrivningarna ytterligare genom att använda alla våra sinnen. Därefter fick alla elever själva planera och skriva sina egna deckare som skulle innehålla en detektiv/detektiver, ett brott, flera misstänkta, ledtrådar/villospår, motiv, vändpunkt och lösning. Berättelsen skulle innehålla tre kapitel. När alla skrivit färdigt gav eleverna varandra kamratrespons, med fokus främst på miljöbeskrivningarna. Därefter var det dags att förbättra sina texter ytterligare. Slutligen fick varje axelpar prata ihop sig och gemensamt välja vilken av deras deckare som de ville göra en filmtrailer till. Här kan ni se resultatet: