Denna vecka har det varit febril aktivitet med att skriva, fota och filma olika grönsaksrecept. Vilket otroligt engagemang klassen visat i detta projekt och tävling via Grönsaksmålet! Extra kul att så många lagat och bjudit familjen på de rätter de komponerat. Imponerande! Jag kommer att återkomma med ett inlägg om detta.
Nästa vecka är det test på hinduismen och buddhismen och de mål vi arbetat mot att kunna är:
.vad religionen innebär för hinduer och buddhister
.några högtider och ceremonier och vad de innebär
.var i världen hinduer och buddhister finns
.heliga platser, personer, skrifter, berättelser och symboler
.vad olika ord och begrepp inom området betyder
.några skillnader och likheter samt hur man ser på livet inom kristendomen, hinduismen och buddhismen
Vi har läst i läroboken, sett filmer, tränat på studi.se och antecknat det viktigaste.
Sommarlovet närmar sig och med det sommarlovsläsning. Vi har idag pratat om hur viktigt det är att läsa minst 5 böcker på lovet och att inte läsa allt första veckorna för att sedan “slippa” läsa, utan att läsa kontinuerligt. Läsförståelse och läshastighet är en färskvara som konstant måste underhållas, annars sjunker det. Jag har idag också tipsat om några böcker som jag rekommenderar att läsa och till på torsdag ska alla i klassen ta med minst en bok de tycker är bra och tipsa sina klasskompisar om dem.
Läxor mm till vecka 22
Måndag 25/5
Idrott
Tisdag 26/5
Onsdag 27/5
So: Test hinduism och buddhism
Läxhjälp
Torsdag 28/5
Idrott
Sv: Tipsa om en bok för klassen
Eng: Läxa
Fredag 29/5
Planerade aktiviteter
12 juni Skolavslutning kl 8 – 11