6b, Veckoinfo 2020.10.09

Ytterligare en vecka är nu avklarad och vi märker av att det blir både kallare och blötare. Det kan vara bra att ha ett par extra strumpor i väskan eller skåpet.

Under veckan har jag, via mail, skickat ut en inbjudan till terminens utvecklingssamtal. Några av er har hört av er och jag påminner om att ni senast fredag 16/10 ska återkomma med svar.

På måndagar arbetar alla sexorna med uppgifter och material från Sophie och Simon. Arbetet började med att eleverna fick fylla i en enkät och fortsatte med att vi tittade på en film om att man ska våga stå upp för de tysta. Eleverna fick sedan, både enskilt och i grupp, fundera vidare kring olika frågeställningar, som sedan arbetat vidare med.
Därefter fortsatte vi med ”elaka ord” och ”hårda ord”, samt att språket har olika uttrycksformer. Ett språk kan vara både verbalt och ickeverbalt, samt skrivas med både text och bild. Tillsammans har det skrivits ner både positiva och negativa ord som man blivit kallad. Ibland har ett ord varit både positivt och negativt, beroende på vilket tonläge det sägs i, samt vilket kroppsspråk som används. Även en blick kan säga mer än tusen ord.
En reflektion som blev var att ett ord kan upplevas som positivt av någon, men negativ av andra, t.ex. klumpeduns, samt att vi är olika. En del kallar varandra saker utan att tänka efter vad det är man säger eller är man inte medveten om vad det är. Några tar inte åt sig av dessa ord, medan andra blir ledsna och tycker det är jobbigt.
Vi på skolan accepterar givetvis inte detta hårda språkbruk mellan eleverna, men tyvärr sker detta sällan när där är någon vuxen i närheten och hör. Därför är det viktigt att vi fortsätter dessa diskussioner och att ni även pratar om detta även hemma. Om det kommer fram att någon blir kallad nedsättande ord så vill jag gärna att ni lyfter det med mig, så att vi kan ta tag i dessa problem.

Läxor mm vecka 42
Måndag 12/10
Ma:
Vara klar med ma-planeringen för v. 41

Tisdag 13/10
Ma:
Begrepp

Onsdag 14/10
Puls – inomhus
Sv
– några i klassen redovisar sommarlovsbok

Torsdag 15/10
Idrott – inomhus
Hi
: s.172-175, arbetsblad och anteckningar

Fredag 16/10
Idrott – inomhus
Ty
: Prov på glosor och uttryck från tidigare läxor
Sp: Arbetsblad med länder som har spanska som modersmål
Fr: s. 29 + kunna en/ett (un/une)

Inplanerat framåt
16/10             Prov, tyska, glosor/uttryck från tidigare läxor
21/10             No-läxa mikroskop (½-klassen)
21/10             Prov, historia Frihetstiden och Gustav III
2-4/11            Fotografering
4/11               No-läxa mikroskop (½-klassen)
4/11               Prov hkk, ½-klass
9/11               Nationellt prov, svenska, muntligt
10/11             Nationellt prov, svenska, muntligt
11/11             Prov, hkk, ½-klass
23/11             Nationellt prov, engelska, muntligt
24/11             Nationellt prov, engelska, muntligt
2/12               Nationellt prov, matematik, muntligt
9/12               Nationellt prov, matematik, muntligt

Det här inlägget postades i 6b veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *