6c, veckobrev 2020-10-26

Under veckan som gått har det varit må bra-vecka och i klassen började vi veckan med att markera på kartor var på skolan det känns tryggt respektive otryggt att vara. Kartorna sammanställdes och lämnades sedan över till skolans likabehandlingsteam.

Vi har också jobbat klart med Frihetstiden och den Gustavianska tiden och sista lektionen i fredags var det febril aktivitet när alla skulle bli klara och lämna in sina fördjupningar om en person eller händelse under 1700-talet. Eleverna har jobbat i par och det har fungerat toppenbra. Några elever har varit sjuka, men paren har löst det genom att koppla ihop sig via Teams och Office365 och på så sätt har de kunnat samarbeta som om de varit i skolan. Kul att se hur eleverna på eget initiativ använder tekniken på detta sätt.
Efter ämnet historia börjar vi på måndag med religion och kommer lära oss mer om judendomen.

När det gäller det kommande provet i hemkunskap så är all information om provet, vad eleverna ska kunna samt olika material utlagt i klassens grupp på Teams. Sammanfattningsvis är det följande eleverna behöver tänka på inför provet:

  • De papper eleverna fått om livsmedelshygien, frukost, tallriksmodellen matcirkeln, energisnåla tillagningsmetoder, laga mat på rester och begrepp. 
  • Kunna minst 7 begrepp inom matlagning som eleven anser att hon har mest nytta av. Kunna måtten för kryddmått, tesked, matsked och deciliter. 
  • Tänk också på de praktiska lektionerna och vad som gjorts. Vilka tillagningsmetoder har vi använt? Vad är viktigt att tänka på vid rengöring och disk? 
  • Fundera även över vad du har lärt dig under höstens lektioner. 

I fredags var klassens idrottslektion i klassrummet då Micke informerade eleverna om ett kommande hälsoarbete “Min perfekta vecka” som eleverna ska göra individuellt och lämna in den 22 november.

Download (DOCX, 43KB)

Exempel på hur eleverna kan skriva och exempeltexter på E- C- och A-nivå:

Download (DOCX, 15KB)

Ovanstående papper samt faktapapper och mallar att skriva i, finns i klassens grupp på Teams. Några elever kommer att redovisa muntligt och dessa har pratat med Micke om vad som gäller.

Nästa vecka kommer vi att träna inför de muntliga nationella proven i svenska, genom att planera och genomföra en muntlig redovisning i grupper om tre elever. Vi kommer också att genomföra en träningslektion på samtalsdelen av provet. Det här gör vi för att alla ska känna sig väl förberedda och veta hur genomförandet kommer att gå till när det sedan är dags

Läxor mm vecka 45
Måndag 2/11
Ma: 
Vara klar med matteplanering v 43
Hkk: Prov för udda gruppen

Tisdag 3/11
Pulspass inomhus

Onsdag 4/11
Fotografering i idrottshallen

Torsdag 5/11
Idrott inomhus
Eng: ET-text ska vara klar

Fredag 6/11
Idrott inomhus
Ma: Prov
Sp: Glosor s 24 i textboken
Fr: Prov
Ty: Glosor s 27 i textboken.
Meine Kamera = min kamera, mein Rucksack = min ryggsäck, mein Handy = min mobil, mein Haar = mitt hår, meine Jeans = mina jeans, mein Haus = mitt hus, mein Fahrrad = min cykel, meine Schultasche = min skolväska.

Inplanerat framåt
4/11 Fotografering 
5/11 Lämna in engelsk text om ET – nytt datum
2/11 Prov Hkk för udda gruppen
6/11 Prov Matte
6/11 Introduktionslektion muntligt np svenska
9/11 Prov Hkk för jämna gruppen
10/11 Förberedelselektion np svenska
11/11 Muntliga np i svenska
12/11 Muntliga np i svenska
13/11 Prov Biologi “Livets utveckling” – nytt datum
16/11 Muntliga np i engelska
17/11 Muntliga np i engelska
22/11 Inlämning idrott och hälsoarbetet “Min perfekta vecka”
4/12 Muntliga np i matematik
7/12 Muntliga np i matematik

Det här inlägget postades i 6c veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *