Föregående vecka började med att vi fick markera på kartor var på skolan man känner sig trygg respektive otrygg. Kartorna har sedan sammanställts och lämnats tillbaka till likabehandlingsteamet. Även i klassen kommer vi att fortsätta att jobba vidare med dessa kartor.
Under veckan har vi jobbat intensivt med Frihetstiden och den Gustavianska tiden. På svenskan har vi i par arbetat med att skriva faktatexter om olika historiska skeenden eller historiska personer under 1700-talet. Dessa texter ska de sedan få redovisa. Efter höstlovet kommer vi att arbeta vidare med judendomen.
Veckan efter lovet kommer vi även att fortsätta träna på de muntliga nationella proven, både när det gäller redovisning och att träna på samtalsdelen av provet. Detta gör vi för att alla ska känna sig väl förberedda och veta hur genomförandet kommer att gå till när det sedan är dags. Under veckan kommer eleverna även, under en lektion, få förbereda sin egen redovisning till den muntliga delen av nationella provet i svenska.
När det gäller det kommande provet i hemkunskap så är all information om provet, vad eleverna ska kunna samt olika material utlagt i klassens grupp på Teams.
Sammanfattningsvis är det följande eleverna behöver tänka på inför provet:
• De papper eleverna fått om livsmedelshygien, frukost, tallriksmodellen matcirkeln, energisnåla tillagningsmetoder, laga mat på rester och begrepp.
• Kunna minst 7 begrepp inom matlagning som eleven anser att hon har mest nytta av. Kunna måtten för kryddmått, tesked, matsked och deciliter.
• Tänk också på de praktiska lektionerna och vad som gjorts. Vilka tillagningsmetoder har vi använt? Vad är viktigt att tänka på vid rengöring och disk?
• Fundera även över vad du har lärt dig under höstens lektioner.
I fredags var klassens idrottslektion i klassrummet då Micke informerade eleverna om ett kommande hälsoarbete “Min perfekta vecka” som eleverna ska göra individuellt och lämna in den 22 november.
Exempel på hur eleverna kan skriva och exempeltexter på E- C- och A-nivå:
Ovanstående papper samt faktapapper och mallar att skriva i, finns i klassens grupp på Teams. Några elever kommer att redovisa muntligt och dessa har pratat med Micke om vad som gäller.
Läxor mm vecka 45
Måndag 2/11
Ma: Vara klar med ma-planeringen för v. 43
Tisdag 3/11
So – Läxförhör Gustav III
Onsdag 4/11
Fotografering, kl 11.00
Puls – inomhus
No – grupp 1 – mikroskopets delar
Torsdag 5/11
Idrott – inomhus
Eng – skriva berättelse om ET. Tankekarta till uppgiften finns på Teams.
Fredag 6/11
Idrott – inomhus
Ty: glosor (se nedan)
Fr: Prov (siffror 1-20, skolsaker, dialog i boken)
Sp: glosor, s 24 i textboken
Ma: Prov kap 2
Inplanerat framåt
Vecka 44 Höstlov
3/11 Läxförhör; Gustav III
3/11 Utvecklingsmingel med ämneslärare
4/11 Fotografering
4/11 Introduktionslektion muntligt np svenska
4/11 No-läxa mikroskop (½-klassen)
4/11 Prov hkk, ½-klass
5/11 Förberedelselektion np svenska
5/11 Utvecklingsmingel med ämneslärare
6/11 Prov matematik
9/11 Nationellt prov, svenska, muntligt
10/11 Nationellt prov, svenska, muntligt
11/11 Prov, hkk, ½-klass
22/11 Inlämning idrott och hälsoarbetet “Min perfekta vecka”
23/11 Nationellt prov, engelska, muntligt
24/11 Nationellt prov, engelska, muntligt
30/11 Studiedag
2/12 Nationellt prov, matematik, muntligt
9/12 Nationellt prov, matematik, muntligt
Här kommer läxan i tyska till fredag den 6/11 och det är från s 27.
meine Kamera = min kamera
mein Rucksack = min ryggsäck
mein Handy = min mobil
mein Haar = mitt hår
meine Jeans = mina jeans
mein Haus = mitt hus
mein Fahrrad = min cykel
meine Schultasche = min skolväska