Vilken intensiv vecka vi har haft! Dagarna har varit fylld med blandade uppgifter. I onsdags var tanken att eleverna skulle fotograferas, men pga sjukdom fick detta flyttas till annat tillfälle.
I tisdags gjorde vi ett mattetest med blandade huvudräkningsuppgifter. Detta test innehöll endast tal med decimaltal och genomfördes på tid. Resultaten var varierade, men under kommande veckor kommer vi att göra om samma test. Se ert barns utveckling på IST.
Läxan till nästa vecka är ett häfte med tre olika sidor. Eleverna väljer om de vill göra ett blad, flera eller göra uppgifter på varje arbetsblad.
En del av tiden har gått till att prova på tidigare muntliga nationella prov. Eleverna fick först testa på att under begränsad tid planera och strukturera en redogörelse. Temat för denna var ”Min favoritårstid”. Allt samlades sedan in och dagen efter fick de redovisa sin redogörelse för varandra i mindre grupper. De gav varandra både positiv feedback och något att tänka på. Dessutom fick de pröva på att delta i ett samtal, utifrån ett textavsnitt och i förväg bestämda diskussionsfrågor.
I onsdags fick eleverna veta temat för detta läsårs nationella prov i svenska. Det tema är Vilken resa! I samband med denna lektion fick eleverna information om provets syfte och hur de båda delproven kommer att genomföras. Dessutom fick de ett informationsblad med sig hem. Där står det hur rådet går till, men även viktiga tips och råd att tänka på inför och under redovisningen och samtalet. Repetera gärna dessa tillsammans och prata om vad det innebär.
Igår fick de veta vad årets redogörelse skulle utgå ifrån och även planera denna. Planeringen gjordes individuellt och lämnades till mig efter lektionens slut. De får sedan tillbaka denna planering när det är dags för att framför redogörelsen. Denna redogörelse ska vara omkring 2-3 minuter lång.
När alla i gruppen gjort sin redogörelse fortsätter de med del 2, som är samtalsdelen. Den går till precis som vi under veckan har provat, dvs. de lyssnar på ett utdrag ur en text och sedan samtalar kring texten utifrån olika diskussionsfrågor.
Under samtalsdelen bedöms elevens förmåga att bidra till, upprätthålla och utveckla samtalet.
Det samlade resultats underlaget, från både redogörelsen och samtalet, utgörs som betygsunderlag för både höst- och vårterminen.
Måndag 9/11
08.10 Daniel, Axel, Konstantyn
09.10 Jiayue, Ewolyn, Nemah
10.10 Sigge, Sixten, Morris
11.10 Tilda, Sofia, Alice
Tisdag 10/11
08.10 Kevin, Nemo, Elliot
09.10 Filip, Hugo, Lukas
10.10 Vera, Emmy, Felicia
11.10 Amanda, Ida A, Elma
13.10 Ida W, Abrar, Olof
På grund av förändrade rutiner vid idrottslektioner hälsar Robin att de på onsdagens pulspass kommer att vara utomhus. De är ute, även om vädret är lite sämre, så kläder efter väder! Samling sker, precis som tidigare, ute vid lekplatsen (vid grusplanen)
Läxor mm vecka 46
Måndag 9/11
Ma: Vara klar med ma-planeringen för v. 45
Sv: Nationella prov – muntligt
Tisdag 10/11
Sv: Nationella prov – muntligt
Ma: arbetsblad
Onsdag 11/11
Puls – utomhus
Hkk – prov (se mer info föregående veckobrev)
Torsdag 12/11
Idrott – inomhus
No – prov ”Livets utveckling + anpassningar”
Fredag 13/11
Idrott – inomhus
Ty: glosor (se nedan)
Sp: glosor, s 25 i textboken
Inplanerat framåt
9/11 Nationellt prov, svenska, muntligt
10/11 Nationellt prov, svenska, muntligt
11/11 Prov, hkk, ½-klass
12/11 Prov i NO – ”Livets utveckling + anpassningar”
22/11 Inlämning idrott och hälsoarbetet “Min perfekta vecka”
23/11 Nationellt prov, engelska, muntligt
24/11 Nationellt prov, engelska, muntligt
30/11 Studiedag
2/12 Nationellt prov, matematik, muntligt
9/12 Nationellt prov, matematik, muntligt
Här kommer läxan i tyska till fredag den 13/11 och är uttryck till stycke 6. Wochentage (veckodagar):
Am Montag = på måndag uttal: Am Måntak
Am Dienstag = på tisdag uttal: Am Di:nstak
Am Mittwoch = på onsdag
Am Donnerstag = på torsdag
Am Freitag = på fredag
Am Samstag = på lördag
Am Sonntag = på söndag