Hej!
Under veckan har vi arbetat klart med repetitionskapitlet i 6a-boken i matte och fortsätter nu med motsvarande kapitel i 6b-boken. Eleverna har fått med sig en läxa hem på stencil med ytterligare lite träning på det som vi jobbat med.
I NO kommer vi att avsluta biologiområdet ”Pubertet, relationer och sexualitet” med ett prov på tisdag. Jag har sammanfattat det viktigaste från arbetsområdet, uppdelat efter de olika delmålen, på en stencil som klassen fått med sig hem idag. För att läsa på kan man även repetera kap 6 i No-boken (Befruktning och fortplantning) samt titta igenom sina anteckningar. Under lektionstid har eleverna fått i uppdrag att skriva en faktatext ”Allt alla borde veta om puberteten”. Om man inte är klar med den gör man färdigt det sista hemma och lämnar in den till mig på tisdag. Nästa arbetsområde inom NO är fysik och handlar om rörelse och kraft (nytt måldokument publiceras nästa vecka).
I svenska har vi tittat på filmen ”Ett hål om dagen” och jämfört filmen med boken. Det verkar som att både boken och filmen uppskattades av eleverna. Kul! Som slutuppgift så har klassen fått skriva en sammanfattning av händelserna i boken samt göra en kort jämförelse kring vad som skiljde sig mellan bok och film samt lämna ett eget omdöme med en motivering. Även här får man göra klart uppgiften hemma om man inte hunnit med allt på lektionstid. Läsloggen lämnas sedan in till mig på onsdag. Om man missade någon del av filmen och vill se den otextad på Youtube (Holes). Den finns även textad på t ex Disney + om man har tillgång till det. Detta är helt frivilligt. Jämförelse mellan bok och film går bra att göra på de delar av filmen som man varit med och sett.
Läxor mm till vecka 12
Måndag 22/3 | |
Tisdag 23/3 | NO-prov – Pubertet, relationer och sexualitet (No-boken Kap 6 Befruktning och fortplantning, anteckningar och sammanfattning (stencil)
Faktatexten om puberteten ska även lämnas in till Cissi. |
Onsdag 24/3 | Sv- lämna in läsloggen ”Ett hål om dagen” med en sammanfattning av boken + en kort jämförelse mellan bok/film samt dina åsikter om boken/filmen med motivering.
Bild – utvärderingen ska vara färdig och lämnas till Fanny. Pulspass |
Torsdag 25/3 | Ge – de 6 sista sidorna i häftet ”Jordens natur och klimat”
Idrott |
Fredag 26/3 | Ma – stencil (Repetition bråk, decimaltal )
Språkval: Tyska –glosor (se nedan) Idrott |
Planerade aktiviteter
22 mars | Digitalt klassrumsbesök av Karlavagnen |
23 mars | Biologiprov – ”Pubertet, relationer och sexualitet” |
Vecka 13 | Påsklov |
6 april | Studiedag |
8 april | Eng – prov (np) läs- och hörförståelse (B1+ B2) |
12 april | Eng – prov (np) skriftlig förmåga (C) |
18 april | Inlämning hkk-arbete (uppgifter på teams alt. stencil) |
Vecka 17 | Ma-prov (np) |
14 maj | Lovdag |
11 juni | Skolavslutning |
Läxa i tyska till v 12. Glosor till stycket 9B. Öva på att läsa dialogen.
Das Kino bion
Am Markt vid torget
Guten Tag god dag
Ich möchte zwei Karten reservieren jag skulle vilja reservera /boka två biljetter
Für welchen Film? Till (för) vilken film?
Gern! Gärna!
Auf welchen Namen I vilket namn?
Vielen Dank Tack så mycket! (Många tack!)
Bis heute Abend (Uttal: Bis håjte Abent) Vi ses ikväll!
Auf Wiederhören! Vi hörs! (På återhörande!)