Vår första vecka tillsammans i klass 4 a har redan flugit förbi och det är dags för det första veckobrevet för terminen! Först vill jag bara säga att det är ett helt fantastiskt gäng och jag är så glad att få vara mentor för den här klassen!
I klassrummet sitter eleverna i grupper och vi startade upp måndagen med en kooperativ övning där grupperna fick komma fram till ett gemensamt gruppnamn. Det här blev resultatet:
Varje dag har en elev i varje grupp som uppgift att vara materialförvaltare. Det innebär att man ansvarar för att hämta allt material som gruppen behöver. En annan elev har uppgiften som kontaktansvarig och är den som ansvarar för att meddela läraren när gruppen behöver hjälp eller att gruppen är klar med sitt arbete. Det här har fungerat strålande! Jag är så imponerad av att alla grupper direkt fick arbetet att flyta så bra och redan har kommit in i rutinerna.
Vi har startat upp arbetet lite smått i de olika ämnena under veckan. I matte börjar vi med repetition av klockan. Vi har arbetat med analog tid och pratat om heltimmar, halvtimmar, kvart över, kvart i, fem, tio och tjugo minuter över och i, samt fem över och fem i halv. Klassen har jobbat jättebra! Träna gärna lite extra hemma om ni vet att ert barn tycker att det är lite svårt med klockan. Klassen har även fått sin första läxa och den ska lämnas in fredagen den 27/8. Det är en matteläxa med repetitionsuppgifter i addition och subtraktion. Det finns flera kolumner på pappret. Kolumn A har vi fyllt i här i skolan. Tanken är att eleverna sedan ska repetera samma uppgifter en gång varje dag hemma. De viker undan kolumn A och fyller i svaren i kolumn B. Rättar sedan sina svar genom att vika upp kolumn A och jämföra svaren. Skriv in aktuellt datum och antal rätt i tabellen till vänster. Nästa gång de tränar fyller de i svaren i kolumn C (efter att ha vikt undan kolumn A och B) osv.
I engelska har vi repeterat siffrorna 1-12 och spelat spel. Vi har också aktiverat den digitala delen av läromedlet. Mer information om hur man kan logga in hemifrån kommer i nästa veckas info.
I No/Tk kommer vi att läsa de olika ämnena (biologi, fysik, kemi och teknik) i block, dvs vi läser ett ämne åt gången. Vi börjar med biologi och arbetsområdet heter ”Skogen”. Under veckan har vi spelat trädbingo och läst om lövskog, barrskog och blandskog.
I svenska kommer vi att arbeta med faktatexter den första perioden. Vi kommer även att arbeta med språklära en lektion varje vecka. Vi börjar med att repetera alfabetet och träna på alfabetisk ordning. Klassen kommer även att läsa en bok gemensamt, vilket innebär att de kommer att få en läsläxa varje vecka framöver.
Patrik som har klassen i So har skrivit ihop följande information till er föräldrar:
Under läsåret kommer jag, Patrik, ha So-undervisning i 4a. Här får ni en kort bild över vilka olika arbetsområden vi kommer läsa i de fyra So-ämnena. Vi kommer börja med att läsa om Vikingatiden och fornnordisk tro som berör ämnena historia och religion efter det kommer vi till ämnet geografi där vi kommer läsa om Sverige. Avslutningsvis kommer vi läsa om kristendom och individer/gemenskap i ämnena religion och samhällskunskap.
I min undervisning i So väver jag alltid in träning i olika studietekniker. Eleverna kommer efter hand att ha regelbundna läxor till torsdagar. De första veckornas läxor kommer att bli följande:
Torsdag 2 sept sid 18-21 Livet i byn
Torsdag 9 sept sid 24-27 Ombord på vikingaskeppet- Vikingatåg
Har ni frågor, funderingar eller synpunkter om och kring SO-undervisningen under läsåret så tveka aldrig att höra av er direkt till mig så jag kan hjälpa er.
Ni når mig på mail patrik.rozijan@almhult.se
I bild arbetar eleverna också med vikingatema och ska få bygga ett vikingaskepp samt måla runstenar.
På musiken har Nathanael startat upp med att prata om de tre förmågorna i musik: Skapa, spela och Analysera. Klassen körde även rytmik samt en repetition på gitarr och piano från åk 3. Det gick superbra!! Nästa vecka kommer de repetera elbas och trummor. Framöver kommer åk 4 jobba med ensemblespel i mindre grupper. Varje elev kommer få tilldelat ett instrument och varje grupp får en låt att arrangera och framföra inför halva klassen.
Eleverna kommer att få tillgång till ett elevskåp i korridoren (om man önskar). I skåpet kan man t ex förvara sin cykelhjälm, gympapåse eller andra saker som man är extra rädd om eller inte får plats med i kapprummet. Om nyckeln skulle komma bort får man betala 100 kr i ersättning.
Nästa vecka är ordinarie idrottslärare tillbaka efter sin föräldraledighet och torsdagens lektion kommer att hållas i klassrummet. Eleverna behöver alltså inget ombyte på torsdag.
På tisdag nästa vecka är det dags för vår uppstartsdag som ni tidigare fått information kring. Vi samlas i klassrummet som vanligt och har första lektionen tillsammans där. Klockan 9 går vi gemensamt till OK Elmes klubbstuga för att tillbringa dagen där med olika gruppstärkande aktiviteter. Klocka 13.30 går vi tillsammans tillbaka till skolan där skoldagen avslutas kl 14.00. Skolan ordnar lunch som vi äter på plats. Eleverna behöver ha med sig en vattenflaska med vatten, sittunderlag, fika/frukt, matlåda att äta ur samt bestick och kläder efter väder. Vi hoppas på en härlig dag tillsammans!
Jag vill påminna alla vårdnadshavare att gå in på IST Administration och fylla i personbladet. Observera att båda vårdnadshavarna måste logga in och godkänna uppgifterna för att de ska bli giltiga. Vid frånvaroanmälan är det viktigt att denna görs på IST Administration (samt även till fritids).
Från och med nästa vecka startar läxhjälpen på måndagar och onsdagar kl 14.15-15.00. Det är ett bra tillfälle för de som vill ha hjälp med läxorna.
Läxor mm till vecka 34 | |
Måndag 23/8 | Ta med sommarlovsbingo (läsbingo), träna ma- uppgifter Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Tisdag 24/8 | Uppstartsdag (fika/frukt, låda att äta ur, bestick, vattenflaska, sittunderlag, kläder och skor efter väder), träna ma-uppgifter |
Onsdag 25/8 | Träna ma-uppgifter Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Torsdag 26/8 | Idrott i klassrummet (inget ombyte), träna ma-uppgifter |
Fredag 27/8 | Ma-läxa lämnas in (stencil med addition och subtraktion) |
En stor eloge till er som har orkat läsa igenom hela detta informationsbrev! Nästa gång ska jag försöka fatta mig liiite kortare.
Trevlig helg!