Många var vi som var förväntansfulla på måndagsmorgonen. Tänk så bra det blev! Det har varit så härligt att se hur alla tar sig an allt nytt, både kunskaper och förhållningssätt samt hur de hjälper varandra. Jag kan knapp förstå att det redan har gått en hel vecka, men man brukar säga att tiden går fort när man har roligt!
Mycket har skett under första skolveckan, bland annat har schemat ändrats ett par gånger. Start- och sluttiderna är dock de samma. Även nästa vecka kommer schemat vara preliminärt, men sedan hoppas jag att alla kan få hem ett eget schema. Via skolans hemsida kommer man även se det aktuella schemat. Jag bifogar en länk till sk olans hemsida. I högra marginalen finns en länk där schemat kommer att publiceras. https://www.almhult.se/sv/utbildningbarnomsorg/grundskolaochfritidshem/grundskolorialmhult/kloxhultsskolan.4.40681f1210df538087680004422.html
I klassrummet arbetar med kooperativt lärande. Det märks på hur vi är placerade i grupper och de roller man har i gruppen. Vi upplever att detta förhållningssätt har en stor betydelse både för den enskilde eleven och för hela gruppen.
Första uppgiften var att alla skulle fundera över vad de tyckte om att göra. Efter detta fick varje gruppmedlem berätta om detta för varandra. Utifrån det som gruppen hade gemensamt fick de skapa sig ett gruppnamn, en skylt och en grupprörelse. Detta görs för att man ska känna en tillhörighet och känna gemenskap.
I de flesta ämnena har vi nu börjat på. När det gäller svenska har eleverna fått skriva ett brev där de berättat om sig själva, om förväntningar men också om det är något som oroar dem. Vi har även gjort en kartläggning över deras kunskaper om bland annat alfabet, vokaler och konsonanter. Detta för att lättare kunna hjälpa varje elev utifrån deras förutsättningar. Nästa vecka kommer vi att fortsätta arbetet med alfabet, vokaler och konsonanter, men även börja på arbetsområdet med faktatext. Målen för arbetsområdet faktatext finns på bloggen http://kloxhult46.vibloggar.nu/category/4b-maldokument/
Förutom detta kommer vi, under en lektion i veckan, även att arbeta med läsning av skönlitteratur. Vi kommer att läsa en gemensam bok, ”Danny bäst i världen”. Till denna bok kommer även eleverna få ett läsbeting med tillhörande uppgifter. Uppgifterna ska eleverna svara skriftligt på i sina läsloggar.
I matematiken repeterar vi den analoga och den digitala klockan. Detta gör vi bland annat genom olika arbetsblad, memory och sant eller falskt. Eleverna har även fått in inloggning till https://www.matteportal.se/ Där finns också uppgifter där de kan träna och repetera både digital och analog klocka. Elevernas användarnamn är deras skolmail. För de flesta är det 11abc123@utb.almhult.se 11=deras födelseår, abc=tre första bokstäverna i förnamnet och 123=tre första bokstäverna i efternamnet. Lösenordet är Vintergatan.
Första läxan i matte är till fredag 27 augusti. Den handlar om huvudräkning. Eleverna har gjort första delen i skolan och ska sedan repetera det vid fem tillfällen hemma. De fortsätter med B-kolumnen och viker pappret allt eftersom.
Under lektionerna i so har vi valt att börja jobba med ämnet historia och Vikingatiden. Vi har pratat om när Vikingatiden var och hur man känner till så mycket om denna epok. Jag nämnde tidigare att vi arbetar ämnesövergripande med svenska och bild. I bild kommer de få göra en vikingabåt och en runsten.
Även i historia har eleverna fått en läxa och det är sex begrepp. Jag vill att eleverna vid några tillfällen repetera dessa med er eller varandra. De ska kunna förklara orden, men även kunna förstå hur ett ord kan förklaras. Onsdagen den 25 augusti kommer de att bli förhörda i skolan.
Nathanael hälsar att de på musiken har startat upp med att prata om de tre förmågorna i musik; Skapa, Spela och Analysera. De har även kört rytmik samt en repetition på gitarr och piano från 3:an. Han hälsar att det gick superbra!
Nästa vecka kommer de repetera elbas och trummor. Tanken är att de sedan kommer jobba med ensemblespel i mindre grupper. Varje elev kommer få tilldelat ett instrument och varje grupp får en låt att arrangera. Låten kommer sedan att framföras inför halva klassen.
Flera har varit mycket duktiga och läst en hel del i sommar. Under fredagen lottade vi bland de som läst och lämnat in vårt läsbingo. Vill även passa på att tipsa om bibliotekets läsning under sommarlovet. Vill man vara med i detta ska detta lämnas på Älmhults bibliotek.
På onsdag, 25/8, är det dags för en uppstartsdag för 4B. Vi börjar dagen tillsammans i klassrummet, innan vi promenerar till OK Älmes-klubbstuga. Under dagen kommer det genomföras olika kompis- och trivselfrämjande aktiviteter. Dagen avslutas omkring kl. 14.00 när vi åter är tillbaka på skolan.
Skolan ordnar lunch som vi äter tillsammans på plats. För er del behöver ni tänka på kläder efter väder, vattenflaska med vatten i, liten fika/frukt, sittunderlag och en matlåda att äta ur samt bestick.
Jag vill förtydliga att när en elev är sjuk måste anmälan om frånvaro göras via IST Administration, som ni hittar på www.almhult.se/skolportalen. Är eleven dessutom inskriven på fritids görs en anmälan dit i appen IST Lämna/Hämta. Om frånvaron görs endast i ett av ovanstående alternativ kan den andra verksamheten inte se detta.
Dessutom vill jag påminna er om att gå in på IST Medgivande, för att bekräfta och fylla i personbladet. Personbladet behöver bekräftas av båda vårdnadshavarna.
Många tycker det är spännande med att börja fyra, främst för att man då får ett skåp. Detta innebär även ett ansvar om att hålla reda på nyckeln. Skulle nyckeln försvinna får man själv bekosta en ny nyckel, 100 kr.
Från och med nästa vecka, v 34, erbjuder skolan Läxhjälp. Detta sker på måndagar och onsdagar, mellan 14.15-15.00. Fanny Nilsson och Patrik Rozijan kommer att finnas där för att handleda eleverna. Vill man komma till läxhjälpen behöver man inte anmäla sig innan, men man måste vara där i minst 20 minuter och jobba med sina läxor.
Här kommer en länk till årets läsårstider
Läsårstider läsåret 21/22 samt stängingsdagar fritids
Läxor till vecka 34
Måndag 23/8
Tisdag 24/8
Idrott – i klassrummet (inget ombyte)
Onsdag 25/8
So – begrepp; husbonde, husfru, hövding, träl, ätten och arkeolog
Uppstartsdag – se mer info i brevet
Torsdag 36/8
Eng – kunna talen 0–12, både uttala, stava och skriva
Idrott – utomhus (kom ombytt)
Fredag 31/8
Slöjd
Ma – Huvudräkning addition och subtraktion
Kommande aktiviteter mm
25 augusti Uppstartsdag vid OK Älmes-klubbstuga
13 september Studiedag
v. 40 Fotografering
v. 44 Höstlov
18 november Studiedag
Husbonde en man som äger en gård och bestämmer på den
Ätten släkten
Hövding en rik storbonde som leder ett mindre område
Träl nordiska ordet för slav
Husmor husbondens fru
Arkeolog en forskare som gräver fram gamla saker ur jorden