Vilken härlig aktivitetsdag vi fick i tisdags! Vi drog verkligen en vinstlott när det gällde vädret. När vi utvärderade dagen i tillsammans i klassrummet var alla positiva till dagen. Många lyfte fram skattjakten, pusselutmaningen, lekarna och lunchen som det bästa. Sophie (kurator) tog lite foton som kommer att publiceras här på bloggen så småningom, när vi har hunnit kolla personbladen och vet vilka elever som får med på bild. Om ni inte varit inne och fyllt i personbladet än på IST så är jag tacksam om ni gör det snarast. https://www.almhult.se/skolportalen
Klassens schema är nu i stort sett justerat och klart. Några ändringar är dock inte riktigt noterade i systemet än, så därför har jag gjort ändringarna för hand på schemat nedan.
I engelska startade vi upp Storyline i onsdags och vilken energi och kreativitet det blev i klassrummet! Såå roligt! Storyline är ett kreativt sätt att arbeta där eleverna skapar olika karaktärer som sedan kommer att få olika uppdrag. Vi kommer att fortsätta arbeta med Storyline parallellt med arbetet i läroboken varje vecka.
När vi skulle skriva in läxorna under gårdagens mentorstid var det flera elever som hade sin läxmapp hemma. Hjälp gärna era barn att se till att den alltid ligger i väskan.
Till nästa vecka har eleverna fått två olika mattestenciler i läxa. Den ena innehåller samma typ av övningar som de hade i läxa denna vecka, där man ska träna vid fem olika tillfällen under veckan. Den här gången handlar det om multiplikation. De elever som ville fick ta med sig sin multiplikationsruta hem. Eleverna gör alla uppgifter de kan i huvudet först, sedan tar de fram multiplikationsrutan och fyller i resten av talen. På så sätt får de träna alla uppgifterna och kommer så småningom att minnas fler och fler svar. Den andra mattestencilen (kopieringsunderlag 2a) kan göras vid ett tillfälle under veckan.
När det gäller SO-läxan ska eleverna läsa sidorna 18-21 i boken. Det betyder att man ska kunna förstå och återberätta huvudinnehållet i texten. Man kan behöva läsa innehållet ett par gånger samt prata om det med någon därhemma, bli förhörd eller försöka återberätta det viktigaste för sig själv. Jag tipsade eleverna om att man kan ha rubrikerna som stöd när man ska komma ihåg det viktigaste innehållet.
Under veckan har vi genomfört en del tester i svenska och matematik och vi kommer att fortsätta under kommande vecka. Testerna görs i samtliga klasser för att ge oss en översikt över elevernas kunskapsnivå. Ni kommer att få ta del resultaten vid höstens utvecklingssamtal och även via IST.
Läxor mm till vecka 35 | |
Måndag 30/8 | Träna huvudräkning multiplikation (se fredag)
Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Tisdag 31/8 | Idrott
Träna huvudräkning multiplikation |
Onsdag 1/9 | Träna huvudräkning multiplikation
Läxhjälp 14.15-15.00 (frivilligt) |
Torsdag 2/9 | Idrott
So s. 18-21 Livet i byn (Läsa och kunna det viktigaste) Träna huvudräkning multiplikation |
Fredag 3/9 | Ma-stenciler 1. Träna huvudräkning multiplikation 2,4, 8 (träna en gång/dag)2. Kopieringsunderlag 2a |