Den här veckan hade vi vår lärarstudent Catharina på plats igen under måndagen och tisdagen och hon hade fått i uppgift från universitetet att hålla i en mattelektion. Lektionen handlade om att jämföra olika bråktal med indelningen av klockan. Det blev ett bra tillfälle att repetera det vi arbetat med och kanske upptäcka nya samband.
Idag har vi påbörjat nästa arbetsområde i matte “Tal i decimalform”. Vi har pratat om vad ett decimaltal är och även jämfört bråktal och decimaltal med varandra. Till nästa vecka har klassen fått ett uppslag från matteboken i läxa (stencil) där de ska läsa av termometrar och repetera hur man ritar linjediagram samt avrunda decimaltal till närmaste heltal.
I svenska håller vi på att skriva färdigt våra instruerande texter och ge varandra feedback, samt redigera dem. Eleverna har fått hitta på varsin trolldryck som ger någon sorts magisk effekt när man dricker den och sedan ska de skriva en instruktion om hur man tillverkar drycken. Vi tränar på att följa den instruerande textens struktur med rubrik, bakgrund, innehållsförteckning i logisk ordning och stegvisa och tydliga instruktioner som inleds med verb i imperativ och att använda ämnesspecifika ord. Nästa vecka ska vi inleda ett sagotema.
I NO har vi nu påbörjat teknikområdet med en praktisk undersökning, där vi försökte komma fram till hur man skulle få en bro av papper så stark som möjligt. Vi började med att testa en massa olika brokonstruktioner och jämföra hur stabila och hållbara de blev. Sedan försökte vi gemensamt dra slutsatser utifrån våra resultat. Många blev förvånade över att det blev så stor skillnad om man prövade att lägga två pappersremsor på varandra jämfört med om man vek ett papper på mitten.
På tisdag i nästa vecka kommer jag och några andra lärare på skolan att rätta nationella prov för åk 6. På förmiddagen kommer därför fritids att ha olika övningar och aktiviteter tillsammans med klassen, på eftermiddagen har klassen SO med Patrik och idrott enligt schemat.
Vecka 8 är det dags för sportlov. På onsdagen i vecka 9 kommer vi att ge oss iväg på en utflykt både till Ikea museum och till Digipulsutställningen vid handelsplatsen. Den dagen behöver eleverna ha cykel och hjälm med sig. De får även ta med fika. Vi kommer att få med oss lunch från skolan som vi äter i Digipuls lokaler. Den här gången har vi beställt baguetter, frukt och dricka, så att var och en av eleverna kan transportera sin egen mat i väskan när vi cyklar. De som har önskekost får gärna komma med förslag på vad de kan tänka sig att ha med den här dagen eller om man vill ordna något eget. Hör av er till mig med önskemål. Vi ska vara på Ikea museum 10.00-11.30 och sedan förflytta oss och äta lunch i Digipulslokalen på handelsplatsen. Vi besöker Digipuls 12.30-14.00, sedan cyklar vi gemensamt tillbaka till skolan. Om någon elev önskar cykla direkt hem, så behöver de ha med sig en underskriven lapp om det och lämna till mig eller någon av elevresurserna. Vi håller tummarna för att vägarna är fina och torra den här dagen!
Veckans grej of the day handlade om Rosa Parks. Nästa veckas ledtråd är: Radioaktiv katastrof.
Läxor till vecka 7
Måndag 14/2
Alla hjärtans dag
Grej of the day ledtråd: Radioaktiv katastrof
Tisdag 15/2
Fm – aktiviteter med fritidspersonal
Em – SO+ Idrott
Onsdag 16/2
Sv – läsförståelse “Skatecamp på höstlovet”
Torsdag 17/2
So- s. 157-165 Alla var katoliker
Fredag 18/2
Ma – s. 50-51 (stencil)
Planerade aktiviteter mm
Vecka 8
Sportlov
Vecka 9
Nya hemgrupper
Onsdag 2/3
Besök på Ikea museum och Digipuls utställning
Onsdag 16/3
Studiedag
Vecka 15
Påsklov
Torsdag 21/4
Besök på utställningen “Sjukt smart” på Växjö stadsbibliotek.