Hej,
Under veckan har vi avslutat kapitel 1 ”Bråktal” och påbörjat arbetet av kapitel 2 ”Tal i decimalform”. Vi har pratat om vad ett decimaltal är och även jämfört bråktal och decimaltal med varandra. De elever som inte gjort provet kommer få göra det, på studiepasset måndag 14/2.
Läxa till nästa vecka är att göra s. 50–51 i Favoritmatematik 4b. Läxan har de fått på papper där de ska läsa av termometrar och repetera hur man ritar linjediagram, samt avrunda decimaltal till närmaste heltal.
I svenska jobbar vi vidare med ordklasser, tyst läsning och instruerande texter. Den instruerande texten de har skrivit om har handlat om en trolldryck. Vi tränar på att följa den instruerande textens struktur; rubrik, bakgrund, innehållsförteckning i logisk ordning samt stegvis och tydliga instruktioner som inleds med verb i imperativ och att använda ämnesspecifika ord. Nästa vecka ska vi påbörja ett sagotema.
Under veckan har vi arbetat klart med judendomen. Nästa vecka är det dags för ett test. Inför provet kan man träna på begreppen, sammanfattningen, samt de arbetsblad vi har jobbat med. Kopior på alla begrepp och arbetsblad finns på teams.
På tisdag, nästa vecka, kommer jag tillsammans med några kollegor på skolan att rätta nationella prov för åk 6. På förmiddagen kommer därför fritids att ha olika övningar och aktiviteter tillsammans med klasen. På eftermiddagen har klassen först idrott och sedan en lektion med Axel.
Vecka 8 är det dags för sportlov. Torsdagen efter sportlovet (3 mars) kommer vi att ge oss iväg på en utflykt till både Ikea museum och till Digipulsutställningen vid handelsplatsen. Den dagen behöver eleverna ha cykel och hjälm med sig. De får även ta med sig fika. Vi kommer att få med oss lunch från skolan, som vi äter i Digipuls lokaler
Vi ska vara på Ikea museum 10.00-11.30 och sedan förflytta oss till Digipuls lokaler på handelsplatsen. Vi besöker Digipuls 12.30-14.00, sedan cyklar vi gemensamt tillbaka till skolan. Om någon elev önskar cykla direkt hem, behöver de ha med sig en underskriven lapp om det och lämna det till mig eller Axel.
Måndagen den 14 mars har vi bokat in klassen på ett digitalt besök av Makerbussen. Detta är en möjlighet genom att vi deltar i Mot Nya Höjder. Vid detta digitala besök kommer vi få möjlighet att bygga högtalare. Vi bygger dessa högtalare och kommer sedan få testa olika ljud i den.
Sedan i höstas har vi i klassen en lärarstudent från Linnéuniversitetet, som heter Nelly. Hon är hos oss varannan vecka på måndagar och tisdagar, hela läsåret och dessutom fem extra veckor omkring påsklovet. Som ett led i sin utbildning kommer Nelly att göra vissa uppgifter med eleverna, samt träna på att hålla i undervisningen.
Läxor till vecka 7
Måndag 14/2
Elevens val
Läxhjälp 14.15
Tisdag 15/2
Idrott
Fritids gör aktiviteter med klassen på förmiddagen
Onsdag 16/2
Musik
So – Prov Judendom
Torsdag 17/2
Eng: glosor (se nedan)
Sv: Läsförståelse ”Skatecamp på höstlovet”
Idrott
Fredag 18/2
Slöjd
Ma: s. 50–51 i Favoritmatematik 4b (papper)
Kommande aktiviteter mm
Onsdag 16 februari Prov Judendom – obs! Nytt datum
Vecka 8 Sportlov
Vecka 9 Nya hemgrupper
Torsdag 3 mars IKEA-museum och Digipuls
Måndag 14 mars Digitalt besök, med Makerbussen
Onsdag 16 mars Studiedag
Vecka 15 Påsklov
Tisdag 26 april Besöker Växjö stadsbibliotek, utställningen ”Sjukt smart”
För dig som är hemma, läggs veckans uppgifter på teams. För att logga in på teams behöver ni gå till https://www.almhult.se/link. Där klickar ni på Office (det orangea molnet) och loggar in med skolans mailadress (11___@utb.almhult.se) och lösenord som ni har när ni loggar in på skolans dator. I vänstra kanten på er Office365 hittar ni Teams om ni scrolla ner lite (ett blått T). Det kan hända att ni även där behöver logga in med samma uppgifter som ovan. Titta bland uppgifter. Där finns både veckans uppgifter och kommande läxor. Hör av er om ni har problem att logga in.
Glosor till 17/4
angry arg
garden trädgård
why varför
she runs (hon) springer
hear höra
her hennes
build bygga
moon måne
buy köpa
she feels (hon) känner sig
sad ledsen
she closes (hon) stänger