Ytterligare en vecka har passerat i rekordfart! Den här veckan avslutade vi energikapitlet i fysik med ett oförberett prov. Provet visade att vi behöver repetera avsnittet som handlar om elektricitet och olika kopplingar med batterier, sladdar och lampor lite till. Det kommer vi att göra i nästa vecka. Magnetismen hade de flesta mycket bra koll på och energiprincipen kunde i stort sett hela klassen redogöra för! Vi har nu startat upp nästa område, som handlar om teknik och rörelse, med ett par praktiska uppgifter. Se nytt måldokument. Eleverna har börjat tillverka ett ansikte med rörliga ögon och en sprattelgubbe. Uppskattade uppgifter som skapar mycket energi i klassrummet. Så kallat organiserat kaos! Kul och intensivt!
I engelska så har vi nu börjat läsa “Lasse-Majas detektivbyrå” på engelska, som då heter “The Whodunit detective agency”. Det passar bra in just nu när vi även läser och skriver deckare på svensklektionerna. Vi läser ett kapitel varje vecka i boken “The diamond mystery” och arbetar med översättning, ord/begrepp, läsförståelsefrågor, personbeskrivningar mm.
På måndag är det dags för de elever som tog sig vidare i matematiktävlingen Pangea att delta i finalomgången. Vi kommer att genomföra provet under ordinarie matematiklektion.
På tisdag ska vi besöka Ikea Museum. Vi kommer att äta vår lunch på muséet. Det blir pastasallad med kyckling, frukt och dricka. Alla behöver ha med sig tallrik/matlåda och bestick. Eleverna får gärna ta med sig en liten fika, t.ex. frukt, bulle eller fralla och dricka till förmiddagen.
Påminner alla att lämna in språkvalsblanketten senast den 31 januari och att svara på skolinspektionens enkät senast den 24 februari. Enkäten tar ca 5-10 min att besvara. För ytterligare info om enkäten se tidigare mail från mig.
Läxor mm vecka 5
Måndag 30/1
Läxhjälp 14.15
Finalomgång Pangea matematiktävling
Tisdag 31/1
Besök på Ikea museum (Ta med frukt/liten fika, samt tallrik/matlåda och bestick)
Sista dagen att lämna in språkvalsblanketten (kopia nedan)
Ej idrott denna dag
Onsdag 1/2
Studiedag
Torsdag 2/2
Sv: Läsläxa Kensukes rike (kap 6-7) + frågor i läsloggen.
Ma: kopieringsunderlag 6a/9b (välj en av sidorna)
Eleverna svarar på skolinspektionens enkät
Fredag 3/2
Ma: gör klart förra veckans uppslag (s. 26-27, 30-31, 38-39)
Eng: Meningar från kapitel 13 i skrivboken – kunna översätta och stava. (Eleverna har valt egna meningar från texten för att utmana sig själva på sin egen nivå.)
Idrott
Kommande aktiviteter mm
31/1 Besök på Ikea museum – demokratisk design “Är plast alltid kasst?”
31/1 Senast lämna in språkvalsblanketten
1/2 Studiedag
2/2 Skolinspektionens enkät görs med eleverna
v 8 Sportlov
24/2 Skolinspektionens enkät för vårdnadshavare – sista dagen
10/3 Studiedag
13/3 Besök av Maker tour – Mot nya höjder
v 14 Påsklov
Vecka 17 Upplevelsedag i Råshult
19/5 Lovdag
31/5 Vetenskapshuset, Markaryd
5/6 Lovdag
16/6 Skolavslutning