5a, Veckans info 230331

I veckan hade vi besök av Charlotte Linnér som förberedde oss inför den kommande upplevelsedagen i Råshult den 28 april. Vi kommer att vara där tillsammans med eleverna i klass 5b. Eleverna i klassen har delats in i olika gårdar, fått nya namn och olika roller (som t ex barn i familjerna, barn till pigor och drängar på gårdarna eller hjon) inför dagen.

Scenariot som kommer utspela sig under dagen är följande:
Människorna i trakten är samlade på de två gårdarna i Råshult för vårfagning – de skall räfsa och rensa i ängarna, de skall laga och förbereda redskap för den intensiva jordbrukssäsongen. Det är dessutom bekant att prästen Samuel Linnaeus, som tagit över efter faderns död ett år tidigare, skall få besök av sin äldre bror Carl. Det sägs att Carl nu är doktor och betald av riksdagen för att resa runt i landet och titta på växter och sten och fåglar och Gud vet allt. Medan man väntar på prästsonen görs ängarna i ordning, marken snyggas till, man räfsar, tar bort gammalt gräs med mera. Redskapen behöver lagas och nya pinnar till räfsorna tillverkas. Eftersom man vet att doktor Linnaeus är intresserad av tjänliga örter så tar man reda på vilka växter som duger till färgning och till medicin och man gör i ordning några av medicinerna. När så många samlats blir det troligen te, kaffe och smörgåsmat dagen till ära.

Det blir en spännande upplevelse att se fram emot!

I veckan har vi även börjat skriva på ett längre projekt i svenska som vi kallar Kråkslottet. Det är ett skrivprojekt som steg för steg resulterar i en längre berättande text. Varje del tränar något specifikt, till exempel hur man skriver en fängslande inledning, dramaturgi, person- och miljöbeskrivningar mm. Vissa delar skriver vi för hand och vissa delar skriver vi på datorn. Vi har läst den inledande delen av berättelsen och klistrat in den skrivböckerna. Sedan fick de i uppdrag att hitta på vilka de tre huvudpersonerna är, göra en personbeskrivning av dem samt rita passande bilder till beskrivningarna. De hade två lektioner på sig. Om de inte hunnit klart under lektionerna, gör de resten hemma eller på läxhjälp/studiepass. Veckan efter påsk kommer de få uppdrag 2.

Så här sista dagen innan påsklovet passade vi på att göra lite annat än vanligt skolarbete. Under förmiddagen byggde vi olika konstruktioner med 4D frames i smågrupper. Ett mycket bra samarbete och stor kreativitet visades det prov på! Bilder kommer i ett separat inlägg.

Jag fick även en härlig födelsedagssång i klassrummet idag på mentorstiden (en dag i förskott och det är faktiskt inget aprilskämt), samt ett “hemligt” kuvert som skulle öppnas kl 00.00, så jag får väl försöka hålla mig vaken tills dess i kväll =).

Önskar hela klassen en riktigt skön, välförtjänt paus och ett riktigt härligt påsklov!!

Läxor mm till vecka 15

Måndag 10/4
Annandag påsk

Tisdag 11/4
Idrott
Lämna in påskbingo (minst 5 rutor för att delta i utlottning)

Onsdag 12/4
Sv: Första uppdraget i Kråkslottet klart

Torsdag 13/4
Ma – Kopieringsunderlag 31a/b (gör minst en sida)
Eng – food words (stencil)

Fredag 14/4
Idrott
SO- s. 291-294 (enligt Patrik terminsplanering)

Kommande aktiviteter mm
v 14                   Påsklov
28/4                 Upplevelsedag i Råshult
19/5                  Lovdag
31/5                  Vetenskapshuset, Markaryd
5/6                    Lovdag
16/6                  Skolavslutning

Det här inlägget postades i 6a Veckans info. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *