I början av veckan mailade jag ut förslag på tider för utvecklingssamtal och då de börjar veckan efter påsklovet uppskattar jag om ni snarast vill bekräfta att tiden passar eller om ni bytt med någon annan. Efter vissa byten av tider så schemat ut enligt följande (liggande mobil ger rätt bild):
Torsdag 13 april Fredag 14 april
11.00 – 11.30 Vega 8.00 – 8.30 Arvid
12.30 – 13.00 Pola 8.35 – 9.05 Matilda
13.10 – 13.40 9.30 – 10.00 Oliver
13.50 – 14.20 10.05 – 10.35 Otto
…………………. 10.50 – 11.20 Francisca
Måndag 24 april Tisdag 2 maj
8.00 – 8.30 Isak 10.00 – 10.30 Algot
8.35 – 9.05 Swea 10.35 – 11.05 Tindra
9.15 – 9.45 William 11.20 – 11.50 Idun
10.05 – 10.35 12.40 – 13.10 Ella
10.40 – 11.10 Molly 13.15 – 13.45 Alice
11.30 – 12.00 Leo 14.05 – 14.35 Jona ?
12.45 – 13.15 Måns 14.40 – 15.10 Hilma ?
………………………… 15.30 – 16.00 Amanda
Igår hade vi besök av Charlotte Linnér som berättade om den upplevelsedag vi ska ha i Råshult den 27 april där vi ska få kunskap om hembygden och vad den har gett för avtryck i Sverige och världen. Vi kommer att åka buss till Linnés Råshult och när vi kommer fram gör vi en tidsresa till 1749 bland annat genom att heta tidstypiska namn, bära huvudbonader, utföra sysslor och äta en måltid lagad över öppen eld. Eleverna i klassen har delats in i olika gårdar, fått nya namn och olika roller som t.ex barn i familjerna, barn till pigor och drängar på gårdarna eller hjon. Vi kommer att bekanta oss med omgivningarna och även arbeta med förberedelser för att bygdens store son, Carl von Linné, kommer att göra ett besök i sin födelsebygd.
Scenariot som kommer utspela sig under dagen är följande:
Människorna i trakten är samlade på de två gårdarna i Råshult för vårfagning – de skall räfsa och rensa i ängarna, de skall laga och förbereda redskap för den intensiva jordbrukssäsongen. Det är dessutom bekant att prästen Samuel Linnaeus, som tagit över efter faderns död ett år tidigare, skall få besök av sin äldre bror Carl. Det sägs att Carl nu är doktor och betald av riksdagen för att resa runt i landet och titta på växter och sten och fåglar och Gud vet allt. Medan man väntar på prästsonen görs ängarna i ordning, marken snyggas till, man räfsar, tar bort gammalt gräs med mera. Redskapen behöver lagas och nya pinnar till räfsorna tillverkas. Eftersom man vet att doktor Linnaeus är intresserad av tjänliga örter så tar man reda på vilka växter som duger till färgning och till medicin och man gör i ordning några av medicinerna. Eleverna kommer att arbeta i grupper, ”gårdar”, för att förbereda besöket. Man kan säga att dagen innehåller arbete – måltid – musik och dans. Mer information kommer längre fram.
Idag avslutade vi veckan och ”firade” att det är påsklov nästa vecka genom att på förmiddagen i smågrupper konstruera olika geometriska former och ett så högt torn som möjligt med 4D frames. Alla var mycket kreativa och det byggdes in i det sista för att få till ett så högt torn som möjligt. Vissa lyckades riktigt bra, medan andra hade höga torn som ramlade innan jag hann mäta dem. Efter lunch hade vi fika och lite roligt tillsammans. Speciellt uppskattat var två elevers parodi på hur jag och Sara uppträder i klassrummet.
Jag vill önska hela klassen ett riktigt härligt påsklov!
Vecka 15
Måndag 10/4
Lovdag
Tisdag 11/4
Sv: Läsa s 133 – 162 i Fröken Europa, inga uppgifter
Idrott inomhus
Onsdag 12/4
No: Vilka kemikalier finns hemma?
Läxhjälp 14.15
Torsdag 13/4
Eng: Kap 17 + 18 om Tom Sawyer
Idrott inomhus
Fredag 14/4
Ma: Mattepapper 31a och 31b om längd
Kommande aktiviteter mm
27/4 Aktivitetsdag Linnés Råshult
9/5 Vetenskapshuset, Markaryd
19/5 Lovdag
30/5 Ikea museum
5/6 Lovdag
8/6 KM
16/6 Skolavslutning