I ett antal lektioner under vårterminen har vi i klassen haft ett skrivprojekt, “Kråkslottet”, där eleverna utgått från en ramberättelse och därefter fått olika uppdrag att skriva och rita bilder till. Eleverna har gått in för arbetet med liv och lust och slutresultaten är imponerande och både jag och eleverna ser att de alla har utvecklat sin skriftliga förmåga både grammatiskt och innehållsmässigt.
Idag presenterades även böckernas framsidor och visst innehåll för eleverna i 4b. Det var lite nervöst, men alla visade upp sina böcker, läste baksidetexten och någon utvald övrig del.
Eleverna har gjort en utvärdering och det visade att de tycker att deras skrivförmåga utvecklats genom detta arbete. Några kommentarer:
“Jag har blivit bättre på att bygga upp meningar och sätta punkt eller skiljetecken och stavningen har blivit bättre”.
“Jag har börjat skriva mer utförligt och lite längre texter”.
“Jag har börjat komma på mer och snabbare vad och hur jag ska skriva för att det ska låta vettigt”.
Här nedan är två exempel på färdiga böcker.