Idag har det varit mycket matte då vi först hade prov på kapitlet ”Tal i bråkform” och lektionen efter påbörjade vi nästa arbetsområde ”Tal i decimalform”. Vi har pratat om vad ett decimaltal är och även jämfört bråktal och decimaltal med varandra. Till nästa vecka har klassen fått ett uppslag från matteboken i läxa (papper) där de ska läsa av termometrar och repetera hur man ritar linjediagram samt avrunda till decimaltal till närmaste heltal.
I svenska har vi denna vecka börjat med gemensam läsning av en ny bok ”Drakskeppet” och det är ett antal sidor i den som kommer vara läsläxa de närmaste veckorna. Som tidigare läsläxor ska man förutom att läsa även reflektera och svara på ett antal frågor. Vi har också skrivit klart våra instruerande texter och börjat jobba med berättande text i form av sagor. Vi har bland annat lärt oss om sagans historia, tränat på att hitta typiska kännetecken för sagor och läst olika sagor.
Jag kan informera om att veckan efter sportlovet och någon vecka därefter kommer jag att hålla utvecklingssamtal och ni kommer i nästa vecka att få ett mail med förslag på tid och lite övrig information.
Sedan i höstas har vi i klassen en lärarstudent från Linnéuniversitetet som heter Adrian. Han är hos oss varannan vecka på måndagar och tisdagar hela läsåret och fem extra veckor runt påsklovet. Som ett led i sin utbildning kommer Adrian att göra vissa uppgifter med eleverna samt träna på att hålla i undervisning.
Läxor mm till v 7
Måndag 14/2
Tisdag 15/2
Idrott inomhus
Onsdag 16/2
Sv: Läsläxa och uppgifter
Torsdag 10/2
Idrott inomhus
Sv/so: Läsa text om den Heliga Birgitta (papper) och sammanfatta det viktigaste med minst åtta meningar.
Eng: Glosor
Fredag 11/2
Ma: s 50 – 51 (papper)
Planerat framåt
Vecka 8 Sportlov
Vecka 9 Utvecklingssamtal
Vecka 10 Utvecklingssamtal
15/3 Digitalt besök av Makerbussen – bygga högtalare
16/3 Studiedag
31/3 Besök på utställningen Sjukt smart på stadsbiblioteket i Växjö
5/5 Besök på DigiPuls-utställningen