I tisdags hade klassen olika övningar med fritids, där de diskuterade hur man är mot varandra och hur man vill att andra ska vara mot en själv. Det verkar som att det blev en väldigt lyckad förmiddag. Klassen var nöjd och fritidspersonalen berömde klassen jättemycket och var imponerade över deras sätt att reflektera över olika frågor. Arbetet resulterade bland annat i en fin plansch som var uppsatt i klassrummet när jag kom tillbaka på onsdagen.
Klassen har fått en ny läsläxa till veckan efter lovet. Den här gången har jag påpekat att alla ska vara extra noga med att alltid försöka svara med fullständiga meningar. De SKA använda stor bokstav och punkt i sina svar. De som slarvar med det kommer att få omläxa. Det här gör vi för att alla verkligen ska få in vanan att alltid skriva med ett korrekt skriftspråk, så att det så småningom kommer automatiskt utan att man behöver tänka på det. Vi hade en jättebra diskussion kring det här i klassrummet och kom även in på hur man kan bygga ut sina meningar i berättelser för att göra dem mer intressanta och målande. Vi hjälptes åt att bygga ut meningen “Cissi går genom klassrummet” och så småningom hade meningen utvecklats till; “Läraren Cissi går långsamt genom det coola klassrummet framför favoriteleverna i klass 4a, när hon plötsligt snubblar över Ellies nyinköpta svarta Levi’s-ryggsäck och faller handlöst med näsan före i det gråa, illaluktande plastgolvet”. Vi var helt klart överens om att den omgjorda meningen skapade fler bilder hos läsaren än den första.
Under veckan har vi även fortsatt arbeta med vårt sagotema och vi har även tränat på att läsa högt för varandra. Vi har försökt bygga upp ett förråd av olika sagor för att lättare kunna känna igen sagan och dess kännetecken. Många tycker fortfarande att det är svårt att veta om en berättelse är en saga eller inte. Tillsammans har vi läst och lyssnat på både folksagor och klassiska sagor som Tummahålet, Arbetsbytet, Den lille vävaren från Duleek, Sötgröten, Törnrosa, De tre bockarna Bruse, Prinsessan på ärten och Mästerkatten i stövlarna. Sagor fångar verkligen klassens uppmärksamhet när vi har högläsning!
Nästa vecka är det sportlov och klassen har fått med sig ett sportlovsbingo hem. Den här gången handlar det inte om läsning utan om rörelse och hälsa, kopplat till vår Digipulsutmaning som vi deltar i. På onsdagen efter sportlovet kommer vi, som jag skrivit tidigare, att besöka Ikea museum och Digipulsutställningen. Vi ska vara på muséet kl 10.00-11.30 och sedan cyklar vi vidare till handelsplatsen och äter vår medhavda lunch. Därefter besöker vi Digipulsutställningen. Alla behöver ha cykel, cykelhjälm, kläder som man kan röra sig i och vattenflaska. Det går även bra att ta med sig en extra fika/frut. Vi avslutar kl 14.00 vilket betyder att vi är tillbaka på skolan lite senare än vanlig sluttid den dagen. De som vill cykla direkt hem från handelsplatsen måste ha en lapp med sig från vårdnadshavare, annars cyklar alla gemensamt tillbaka till skolan. Om det är någon elev som behöver passa bussen den eftermiddagen vill jag även att ni meddelar mig detta så att vi kan ordna med skjuts istället.
Den här veckans Grej of the day handlade om Tjernobyl. Nästa ledtråd är: Kanal genom världsdelsgräns.
Önskar alla ett härligt sportlov!
Läxor till vecka 9
Måndag 28/2
Ledtråd: Kanal genom världsdelsgräns
Tisdag 1/3
Idrott
Onsdag 2/3
Utflykt till Ikea museum och Digipulsutställningen på handelsplatsen
(Cykel, hjälm, kläder att röra sig i, vattenflaska, ev fika/frukt, ev lapp om att cykla hem själv)
Sv : Läsläxa “Snövit och äpplet” (Obs! Kom ihåg att svara med hela meningar, stor bokstav och punkt)
Torsdag 3/3
Idrott
SO: s. 163-171 Lag och ordning
Fredag 4/3
Ma: Kopieringsunderlag 11/13b (gör en av sidorna)
Planerade aktiviteter mm
Vecka 8
Sportlov
Vecka 9
Nya hemgrupper
Onsdag 2/3
Besök på Ikea museum och Digipuls utställning
Onsdag 16/3
Studiedag
Vecka 15
Påsklov
Torsdag 21/4
Besök på utställningen “Sjukt smart” på Växjö stadsbibliotek.