Hej,
Vilken härlig dag vi fick tillsammans igår. Vi fick en lugn cykeltur till IKEAs museum. Där träffade vi Karin, som berättade lite för oss om vad vi skulle göra på museet. Karin berättade att vi skulle få se hur motion och rörelse har varit i ett historiskt perspektiv, samt att väcka ett intresse kring design och hälsa.
Vi började med att titta närmare på vad våra rötter i Smålands historia säger om rörelse och motion. Detta gjorde vi genom att testa på att bända upp en sten, kärna smör och att titta närmare på vad de människor som fanns på bilderna gjorde. Efteråt fick vi jämföra hur det var förr och hur det är idag. Förr användes muskelstyrka för att göra det dagliga arbetet, men hur gör vi idag? Vad kan vi göra idag för att arbeta med musklerna på vår fritid? Eleverna kom fram till att det är viktigt att röra på sig. Man kan t.ex. tänka på hur man tar sig till skolan, skärmtiden, fysisk fritidsaktivitet och att vara aktiv med kompisar/familj på fritiden.
Därefter cyklade vi vidare till handelsplats och Digipuls. På plats började vi med att ladda kroppen med kycklingsallad, innan Anna och Linda, från Region Kronoberg, berättade för oss om de åtta olika stationerna. Vi fick låna var sin aktivitetsklocka, för att se hur många steg vi tillsammans kunde få ihop på omkring en timme. Alla eleverna fick testa på alla stationerna och efteråt var alla överens om att de gärna ville få göra detta vid fler tillfällen.
Vid en station fick eleverna använda Nintendo Switch på storbild och dansa med en katt, en annan station var ett pulspass tillsammans med Carolina Klüft och en tredje station var blazepods. Blazepods är lampor som blinkar i olika färger och i lag ska man fånga sin färg.
Under några måndagar kommer vi fortsätta med det arbetet som Bettan och Madde påbörjade. Denna vecka tittade vi åter på en film med Rodde. Temat var ”osynlig” och efteråt hade vi samtal om vad man som kompis/klasskamrat kan göra för att stötta den/de som är osynlig.
På torsdag, 10/3, är det åter dags för prov i matematik. Denna gång är det kapitel 2 och decimaltal. Under nästa vecka kommer vi att göra de två sista avsnitten och även repetera inför provet. Eleverna kommer även få ett par stenciler med uppgifter som de kan repetera.
Fredagen den 11/3 kommer Axel och jag att inte vara på skolan. Vi ska på föreläsning. Planen är att Bettan, Oliver H och Jonathan L kommer att vara vikarie för oss.
Läxor till vecka 10
Måndag 7/3
De som inte gjort provet om judendom gör detta på studiepasset.
Bild
Läxhjälp 14.15
Tisdag 8/3
Idrott
Onsdag 9/3
Musik
Torsdag 10/3
Eng: glosor (se nedan)
Ma: prov kapitel 2
Sv: Läsförståelse ”Ångtåget på Österlen”
Idrott
Fredag 11/3
Slöjd
Ma: Stencil 19a
Kommande aktiviteter mm
Torsdag 10 mars Prov: matematik kap 2
Måndag 14 mars Digitalt besök, med Makerbussen
Onsdag 16 mars Studiedag
Fredag 18 mars Prov: No – Kemi
Måndag 21 mars Besök av Makerbussen, Lego Spike Prime
Vecka 15 Påsklov
Tisdag 26 april Besöker Växjö stadsbibliotek, utställningen ”Sjukt smart”
Glosor till 10/3 ch 15 AT THE MATCH
for one minute för en minut
who’s who = who is who vem är vem
sigh suck
hungry hungrig
would you like skulle du vilja (ha)
hot dog varm korv
without utan
mustard senap
he gives (han) ger
money pengar
make friends bli vänner
still fortfarande