Hej,
Under veckan har arbetet fortgått. Vi har i matten arbetat vidare med att jämföra och storleksordna tal, stora tal. Vi tränade på att storleksordna tal upp till hundratusen. Dessutom tränade vi på att avrunda till närmaste tusental. I slutet av veckan repeterade vi även uppställning i multiplikation. Några kom på att det kan vara bra att träna lite extra på multiplikation.
I svenskan fortsätter vi med berättande texter. Nelly, lärarstudent från LNU, har introducerat fantasy. Tillsammans har vi jobbat med berättelseansiktet, som kan användas som en stödstruktur för att skapa berättande texter. Vi har även pratat om olika miljöer och om berättelsens problem.
I so har vi avslutat medeltiden. Eleverna har sammanfattningen i läxa och det kommer bli läxförhör på detta. Därefter kommer vi att jobba med media och källkritik.
Ha ett riktigt härligt påsklov och en Glad Påsk!
Läxor till vecka 16
Måndag 18/4
Annandag påsk
Tisdag 19/4
Svenska; läsläxa kapitel 9–10 Bröderna Lejonhjärta samt frågor
Idrott – utomhus
Onsdag 20/4
So – s. 195
Läxhjälp 14.15
Torsdag 21/4
Eng: glosor (se nedan)
Idrott – utom hus
Fredag 22/4
Slöjd
Ma: prov kapitel 4
Kommande aktiviteter mm
Vecka 15 Påsklov
Vecka 16–17 Utvecklingssamtal
Fredag 21 april Matteprov, kapitel 4 Taluppfattning och tals användning
Tisdag 26 april Besöker Växjö stadsbibliotek, utställningen ”Sjukt smart”
Tisdag 24 maj Regionteatern Kronoberg, teaterworkshop
Torsdag 2 juni Kommunmästerskap friidrott
Engelska, 21/4
head | huvud |
eye -eyes | öga – ögon |
ear- ears | öra – öron |
mouth | mun |
nose | näsa |
shoulder | axel |
stomach | magen |
arm | arm |
hand | hand |
leg | ben |
foot | fot |
cheek | kind |
EXTRA: | |
Close your eyes! | Stänga dina ögon! / blunda! |
Put your hands on your head! | Lägg händerna på huvudet! |
He hurt his feet. | Han skadade sina fötter. |
Open your mouth! | Öppna din mun! |