Så var augustimånad avklarad och september börjar med att bjuda på en härlig eftermiddag!
Under gårdagens SK-VAR lektion pratade vi om begreppen kränkande behandling, trakasserier och diskriminering. Vi gick igenom vad de olika begreppen innebar och vad som skilde dem åt. Dessutom gick vi igenom de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskrivande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning samt ålder.
De har fått en läxa i SK-VAR där de på ett valfritt sätt ska gestalta ett av begreppen kränkande behandling, trakasserier och diskriminering. De kan göra det genom att illustrera en bild, skriva en text eller på ett annat sätt gestalta begreppet.
Klassen har fått en läxa i NO, som innebär att de ska studera himlen och stjärnorna några kvällar. Vid samma tidpunkt och på samma ställe ska de studera och dokumentera vad de ser på himlen. Läxan lämnas antingen v. 36 eller 37 beroende på vädret.
Camilla & Axel
Läxor mm v. 36
Måndag 4/9
Idrott – simning (cykel, cykelhjälm, badkläder)
Musik
Tisdag 5/9
Läxhjälp kl 13.50-14.50 (ej obligatorisk)
Onsdag 6/9
Idrott – ute
Torsdag 7/9
Hemkunskap
SKVAR – läxa
Läxhjälp kl 13.35-14.35 (ej obligatorisk)
Fredag 8/9
Sv – läsläxa ”Djupgraven” s. 82–125, samt svara på tillhörande frågor i läsloggen (se nedan)
Ma-läxa 4a+5a
Spanska – kunna skriva talen 1–20
Franska – läsa s. 18–19, samt övningsmästaren
Tyska – ordlista kap 2 + kap 3
Kommande aktiviteter mm
4/9 Simning (cykel, hjälm, badkläder)
14/9 Skoljoggen
19/9 Prov – Rymden
20/9 Besök av Makerbussen
22/9 Prov – Ma, kap 1 ”De fyra räknesätten, algebra och funktioner”
27/9 Inlämning ”Enpunktsperspektiv”
Vecka 39 Skolfotografering (tisdag-torsdag)
29/9 Studiedag
Vecka 44 Läslov
Vecka 45–49 Muntliga nationella prov i ma, sv, eng
21/11 Studiedag
Läsläxa 3
Läs sidorna 82 – 125. Vänta inte till sista dagen med läsningen utan se till att sprida ut läsningen under veckan.
Svara på följande frågor i din läslogg:
- Förklara följande ord; lapar, mankhöjd, krum, härjade, råolja, förtöjd, vimmelkantig.
- Varför blir Tuva rädd när Bellman går ut i vattnet? Vad tror hon kan hända?
- Vad är det som gör att havet till slut lugnar sig?
- Tuva flyr från skolsköterskans rum. Vad är det som får henne att ge sig av så hastigt?
- Hur uppfattar du skolsköterskan Maria?
- Tuva är nervös när hon ska skriva till Rasmus. Varför är hon nervös? Känner du igen dig? Vad är det som gör att det ibland känns nervöst att skriva eller ringa till andra människor?
- Tuva åker ut till Kanholmsfjärden innan solen har gått upp, trots sin rädsla och trots Gammel-Ingvars varningar. Varför ger hon sig ändå ut på havet? Hur hade du gjort om du var i hennes sits?
- Varför ber Rasmus Tuva om förlåtelse? (sidan 115) Vad är det han ångrar?
- Nu får vi äntligen veta bakgrunden till Tuvas ärr på halsen. Hade du redan kopplat ihop hennes olycka med prologen eller är det först nu som bitarna faller på plats? Vad var det i så fall som gjorde att du listat ut det?
- Varför har Tuva inga vänner? Finns det flera förklaringar?