I onsdags flödade kreativiteten i klassrummet. Tillsammans med Per och Makerbussen fick eleverna i uppdrag att skapa nya genmodifierade/påhittade djur. Varje djur hade fått ett miljörelaterat problem som skulle lösas. Det kunde vara att varna för radioaktivstrålning, larma för farliga utsläpp, rena luften, och pollinera blommor.
Djuren skapades i kartong och för att kunna skapa rörelse med dem användes strawbees, construction pipes, qirkbot och en liten motor.
Länken visar några av våra djur.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLFFNQ6JXcQGpWoSNUukFSq3AHfNV8rzLY
Idag har vi haft terminens första matematikprov. Eleverna kommer att få se proven nästa vecka och resultaten kommer även att läggas in på IST. De som inte uppnått målen behöver ta hem matteboken och träna på de olika momenten vi gått igenom. De får sedan göra omprovet på studiepasset, antingen v. 40 eller 41.
Nästa vecka kommer vi även påbörja ett nytt område i matematik. Denna omgång kommer vi att arbeta med både 6a- och 6b-boken. Områden vi kommer att jobba med är proportionalitet och decimaltal.
Micke meddelar att nästa vecka är det dags att gå in och börja med inomhusidrott. De kommer börja med innebandy. De som vill får ha med sig egen klubba, men på eget ansvar.
På tisdag är det dags för skolfotografering och jag påminner även om att det är föräldramöte på kvällen. Se mer info på bloggens framsida.
På onsdag är det dags för prov i so. Denna gång är området ”Lag och rätt”. För att träna inför provet kan man träna på begreppen, anteckningarna, arbetsblad och markeringar i häftet.
Terminens utvecklingssamtal kommer att påbörjas under vecka 40 och samtalen kommer främst att ske under tisdags- och torsdagseftermiddagar. Förslag på tider kommer att skickas via IST, under början av nästa vecka.
Eleverna kommer själva att få förbereda och leda sina samtal, vid behov även stöd från mig.
Camilla & Axel
Läxor mm v. 39
Måndag 25/9
Idrott – inomhus
Musik
Tisdag 26/9
Tyska – frågeord, nummer 1-12
Läxhjälp kl 13.50-14.50 (ej obligatorisk)
Skolfotografering, 11.45
Föräldramöte, 17.30-19.00
Onsdag 27/9
Sh – Prov ”Lag och rätt”
Idrott – inomhus
Torsdag 28/9
Hemkunskap
Sv – läsläxa ”Djupgraven” s. 211–250, samt svara på tillhörande frågor i läsloggen (se nedan)
Läxhjälp kl 13.35-14.35 (ej obligatorisk)
Fredag 29/9
Studiedag
Kommande aktiviteter mm
26/9 Skolfotografering
27/9 Prov – Lag och rätt
27/9 Inlämning ”Enpunktsperspektiv”
29/9 Studiedag
3/10 Prov – Franska, kapitel 1
12/10 Prov – Hkk ekonomi
19/19 Prov – Hkk ekonomi
Vecka 42 Prov – Tyska, kapitel 5,6
Vecka 44 Läslov
Vecka 46 Muntligt nationellt prov i svenska (torsdag och fredag)
Vecka 47 Muntligt nationellt prov i engelska (måndag och fredag)
Vecka 48 Muntligt nationellt prov i matematik (torsdag och fredag)
21/11 Studiedag
Läsläxa 6
Läs sidorna 211 – 250. Vänta inte till sista dagen med läsningen utan se till att sprida ut läsningen under veckan. Tänk på att nästa vecka är läxan till på torsdagen.
Svara på följande frågor i din läslogg:
- Välj ut fem ord från det du har läst, som du eller dina kompisar inte brukar använda. Skriv en förklaring till orden.
- ”Du kanske inte är någondera”, säger mormor Gerd till Tuva. ”Eller både och.” Hur viktigt är det att veta vem man är?
- Vad är det som gör att Tuva äntligen vågar säga ifrån till Hanna? Varför har hon inte gjort det förrän nu, tror du?
- Maria berättar för Tuva att hon är en mara. Litar du på Maria? Är hon vän eller fiende?
- Hur förklarar Maria att ”det gamla folket” blir färre och färre?
- Havsfolket kallade det onda i havet för Nurmandîr, men Maria varnar Tuva för att använda det namnet. Kan du komma på något annat namn i någon annan bok som man inte heller får nämna?
- Skriv en fråga till dina kompisar. Tänk på att du kan skriva en fråga på raden, mellan raden och bortom raden. Kom även ihåg att svara på din egen fråga.