Hej,
Nu är det åter full rulle med vårt arbete i skolan. En vecka med lite ledighet var vi alla välförtjänat av.
Under veckan har vi nu gemensamt börjat läsa boken ”Snögrottan”. Se måldokumentet här på bloggen. När vi läser denna kommer eleverna få läsa två kapitel hemma och svara på tillhörande frågor. Sedan läser vi ett kapitel i skolan och svara på frågor till även detta kapitel. Frågorna kommer eleverna att få samtala om i skolan. Därför är det viktigt att alla läser, så att man kan vara med när vi samtalar om texten.
I början av veckan hade vi matematikprov på kapitel 2 och därefter har vi börjat jobba med division. Även vid division är det viktigt att träna på multiplikationstabellerna, så ett tips är att träna lite varje dag. Vill man träna på nätet kan jag tipsa om:
http://www.multiplicera.se
http://www.multiplikationstabellen.se
http://www.mathsisfun.com/numbers/math-trainer-multiply.html
Ju mer man tränar, desto säkrare blir man på multiplikationstabellerna. Då blir det även lättare att lösa de andra uppgifterna vi arbetar med.
Nu har vi börjat med ett nytt område i engelskan, “Time/Pets”. Se måldokument på bloggen. Till nästa vecka har de stycket “Please mum” i läxa, sidan 23 i textboken. Tänk på att lyssna och läsa flera gånger. Dessutom har de några fraser. Se fraserna längre ner.
Vill man lyssna på nätet kan vi tipsa om:
https://webbapp.liber.se/good-stuff-gold-4/#/
Där finns även några extra övningar att göra om man vill.
I so har vi denna vecka haft våra sista geografilektioner för denna gång och kommer istället att resa tillbaka till vikingatiden för att fördjupa oss i hur vikingarna levde och såg på världen. Vi kommer också att få lära oss mer om asatron och de olika asagudarna. (Se måldokument på bloggen).
På tisdag ska vi, tillsammans med 4c, åka till Sagomuseet i Ljungby. Detta är en avslutning på vårt samarbete med Skapande skola och muntligt berättande. Vi kommer att åka från skolan, strax efter 8 och kommer hem omkring 13.00. Vi kommer att vara ute en del av dagen, så kläder efter väder. Vi får lunch med oss från skolan. Lunchen består av en baguette, en frukt och en dricka. Önskar man ta med sig något ytterligare är det ok.
Under onsdagen är det dags för nästa utflykt. Denna gången är det i samarbete ”Mot Nya Höjder”. I Markaryd kommer vi att få besöka Nobelutställningen ”Experiment” samt göra ett besök på företaget Nibe Värmepumpcenter (VPC). Även denna dag avgår bussen från Klöxhultsskolan strax efter 8.00. Hemfärden beräknas ske omkring 13.30. Det medför att vi beräknar vara tillbaka på skolan omkring 13.10-13.20. Även på onsdagen får vi lunch med oss från skolan. Lunchen består av en baguette, en frukt och en dricka. Önskar man ta med sig något ytterligare är det ok.
Läxor till v. 46
Måndag 12/11
Läxhjälp 14.15-15.15
Tisdag 13/11
Åker till Ljungby
Idrott – obs inget ombyte!
Onsdag 14/11
Åker till Markaryd
Torsdag 15/11
Sv: Läsa två kapitel (kap 3-4) i ”Snögrottan”. Svara på frågorna till dessa.
Eng: ”Please mum” p. 23, läsa, förstå och fraser
Ma: Räkna s. 106, 107, 110
Fredag 16/11
Idrott – inne
Inplanerat:
13/11 Sagomuseet i Ljungby
14/11 Nobelutställnig, Markaryd
4/12 Makerbussen
5/12 Studiedag
7/12 Besök på biblioteket
19/12 Julpysseldag
20/12 Terminsavslutning
Följande ord/fraser vilka de skrivit in i sina gröna skrivböcker:
Can I have a pet? Kan jag få ett husdjur?
Please! Snälla!
How about a mouse? Vad sägs om en mus?
I know! Jag vet!
Where can you buy a dog? Var kan man köpa en hund?
Frågor till Snögrottan, kap 3-4
1. Vad tar David med sig för fika till snögrottan?
2. Varför kan pojkarna nästan inte röra sig när grottan rasat in?
3. Hur skulle du ha känt och vad skulle du ha gjort om du hade befunnit dig i snögrottan när den rasade in? Berätta!
4. Vad är klockan när Davids mamma, Camilla, börjar leta efter honom?
5. Varför vägrar pudeln att gå ifrån snöhögen?
6. Hur länge får du vara ute på kvällarna? Är det bra att ha en bestämd tid när man måste vara hemma?