I torsdags fortsatte vi våra undersökningar på NO:n och nu fick eleverna i uppgift att i sina hemgrupper ta reda på vilket pulver som kan suga upp mest vatten.
Vi hade fem olika alternativ att prova: ströbröd, majsstärkelse, sågspån, havrevälling och superabsorbent (absol).
Som vanligt började vi med att skriva ner vår hypotes, dvs vilket resultat grupperna att de skulle få och varför. Sedan var det dags att prova sig fram. Det var inte helt lätt att veta hur man skulle gå till väga för att få ett så säkert resultat som möjligt. Efter ett tag kom några på att man måste tillsätta lite vätska i taget för att vet exakt när det blev för mycket vatten för att pulvret skulle kunna suga upp det. Det var också viktigt att hålla reda på exakt hur mycket vatten man hade tillsatt i de olika muggarna. Ivrigt tog de sig an problemet och det var verkligen full aktivitet!
I slutet av lektionen utvärderade vi våra resultat och även samarbetet i grupperna. Hur får man till ett bra samarbete? Hur ska man arbeta i gruppen för att få ett säkert resultat? Varför blev resultaten så olika mellan olika grupper? Vad kan ha hänt?
Många nyttiga frågor som ledde till väldigt bra diskussioner och slutsatser. Vilka kloka elever vi har i 4a! De tränade verkligen på att träna på att arbeta vetenskapligt!