Stroopeffekt och 3D-bilder i 4c

Idag har vi fortsatt med några utmaningar i Make it shine som handlar om hur strålning tolkas av vårt synsinne samt hur synsinnet (ögon + hjärna) fungerar. Ögat är en omvandlare av ljus till elektriska signaler, medan hjärnan “ser” och skapar en modell av verkligheten. Eleverna hade många frågor och funderingar kring detta och vi kom bl.a. fram till att syncentrum är en del av den bakre delen av storhjärnan. Att nedsatt syn kan bero på att det är en skada på hjärnan var också lite krångligt och svårt att förstå.

Det första experimentet vi gjorde var att rita en bild på ett papper. Bilder på papper har två dimensioner (2D), höjd och bredd. Föremål i verkligheten har däremot tre dimensioner (3D), höjd, bredd och djup. När bilderna var klara tittade vi på dem först i 2D och sedan såg vi samma bild i 3D. Det kunde vi göra tack vare appen Quiver som gör det möjligt att se 2D-bilder i 3D. Det var häftigt att se på storbild hur bilderna förvandlades framför våra ögon. Vi kunde också studsa “bollarna” så att de ändrade form, bollarna kunde dela upp sig i flera mindre bollar och vi kunde spela en labyrintbana med hjälp av vår egen 3D-teckning.  Här nedan ser ni hur bilderna såg ut på papper och i 3D.

När vi hade kollat på samtliga bilder fortsatte vi med experiment två som lät oss testa på Stroopeffekten. Stroopeffekten visar reaktionstid för en uppgift som t.ex. när vi läser ett ord där innebörden betecknar en färg men ordet i sig är skrivet i en annan färg. Det blir krångligt för vår hjärna och en konflikt uppstår eftersom ordet skickar två typer av information.

Det första vi gjorde var att skriva namnen på fem färger, men vi fick inte använda grön färg till ordet grön osv. Vi skrev minst tio rader med sådana färgord och sedan skulle en klasskamrat säga färgen på ordet så snabbt den kunde. Alltså inte läsa ordet. Det var inte så lätt som en del trodde från början.  En klok elev konstaterade att det måste vara mycket lättare för ett barn som inte lärt sig att läsa ännu.

Här är det Vicente och Maja som testar att läsa varandras färgord så snabbt som möjligt.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *