5a, veckobrev

Det har varit en intensiv vecka med uttagning till Vi i femman, NO-prov och Öppet Hus. I onsdags svarade vi på en massa kluriga frågor i Vi i femman uttagningen. Många av frågorna var svåra, men särskilt en fråga passade oss helt perfekt! Vi kan känna smakerna sött, salt, surt och beskt och en smak till. Vad heter den?

No-provet har jag inte hunnit titta på än, men med tanke på hur mycket eleverna skrev så verkar det ju onekligen som de har lärt sig en hel del. Flera av dem fick jag be korta ner sina svar i slutet, när de hade suttit i över 70 minuter och bara skrivit och skrivit. Kul att de är så ambitiösa men, nu har jag en hel del att rätta…..

Kul att så många kom och besökte skolan under Öppet hus igår! Stort tack till femmorna som sjöng låten I have a dream så fint och till musikerna som spelade. Nu börjar vi träna inför nästa framförande, som är skolans luciafirande. Hoppas ni vill komma och titta då också!

Den här veckan har vi påbörjat ett nytt arbetsområde i matematik, nämligen geometri. Eleverna har fått i läxa till nästa vecka att lära sig begreppen skärningspunkt, parallella sidor, vinkelräta linjer, spetsvinklig triangel, rätvinklig triangel, trubbvinklig triangel, fyrhörning, parallellogram, rektangel, kvadrat, omkrets, sidor och hörn. De har fått en stencil med sig hem.

I no kommer vi nu att arbeta med fysik och lära oss mer om energi, energikällor, elektriska kretsar och magneter. Se nytt måldokument. Vi har startat upp lite smått idag och lärt oss om energiprincipen, dvs att ingen energi kan skapas eller förstöras, den kan bara omvandlas till olika former.

I svenska har vi börjat träna lite stavningsregler och till nästa vecka har klassen fått rättstavnings- och diktamensläxa. Vi ska även träna på att skriva snyggt! Vi jobbar just nu med ng-ljudet som kan stavas med ng, g eller n. Eleverna ska träna på att stava 14 ord med ng-ljud rätt (se listan nedan) och även träna sig på att skriva en text med ng-ljud snyggt, vilket betyder att följa linjerna och att bokstäverna har rätt höjd. De har fått ett exempel med sig hem, så att de kan kolla på den om de är osäkra på hur långa staplarna ska vara mm. På torsdag nästa vecka kommer jag att läsa texten högt och de skriver.

Till nästa vecka har klassen även fått i läxa att rita av stjärnhimlen under två kvällar i rad, men om det mulna vädret fortsätter så skjuter vi fram läxan till nästa onsdag istället. De har fått en stencil med instruktioner. Om man vill ta en bild så går det också bra.

Den här veckans ”Grej of the day” handlade om ett av världens största genier Albert Einstein.

Läxor mm till vecka 46

Måndag 11/11
Idrott
Läxhjälp

Tisdag 12/11

Onsdag 13/11
Idrott
Mot nya höjder – rita av stjärnhimlen två dagar i rad

Torsdag 7/11
Sv – stavning ng-ljudet, diktamensövning
Ma – begrepp (se ovan) samt lämna provet påskrivet

Fredag 25/10
Sv
– läsläxa  tre kapitel samt uppgift (se nedan)

Planerade aktiviteter



19 november  Konsert Folkets hus – en samisk saga
4 december Studiedag
18 december Julpyssel
19 december Terminsavslutning

Läsläxa – uppgift till vecka 46

Reporter– Emilio, Charlotte, Linnéa, Maja, Penny, Dante, Hallie, Elvin, Gustav

Spågumma– Meja, Freja D, Isak, Matilda, Axel, Milian, Filip, Alexander, Svea

Detektiv – Sophia, Freja E, Ebbe, Majken, Klara, Molte, Jonathan, Gisela, Wilma

Läsläxa 2 – Detektiven

Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”Sömnmetoden”, ”Torsdag och skola” och ”Fredag”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Detektiven. Detektivens uppgift är att reda ut oklarheter, nya ord och uttryck.

Uppgift: Välj bland alla tre kapitlen och leta upp 10 ord som är svåra

att förstå eller stava. Ta också reda på vad de betyder eller hur de stavas

och skriv i loggboken.

Ex: Kamin = En slags spis som används för att elda i för att få värme

Läsläxa 2 – Reportern

Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”Sömnmetoden”, ”Torsdag och skola” och ”Fredag”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Reportern. Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten. Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna. Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten. Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren använder sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar

Uppgift: Du ska skriva tre frågor som övriga i klassen kan svara på.

  1. Fråga på raden (Svaret finns i texten)

Ex: Vad heter huvudpersonen?

  • Fråga mellan raderna (Dra slutsatser från texten)

Ex: Vilken årstid är det? Det står inte rakt ut, men det regnar, blåser och är mörkt så vi tror att det kan vara höst.

  • Fråga bortom raderna (Diskutera något ämne som texten tar upp).

Ex: Har ni läst någon liknande text någon gång? Har du fått veta någon stor hemlighet någon gång?

Läsläxa 2 – Spågumman

Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”Sömnmetoden”, ”Torsdag och skola” och ”Fredag”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Spågumman.

Uppgift: Du ska skriva vad du tror kommer att hända senare i boken och även motivera varför du tror så.

Stavning ng-ljudet

ng g n
Långa Husvagnar Bänk
Många Begagnade Vinka
Campingen Agna Tankarna
Bassängen Lugnt  
Dykning    
Snorkling    
Ängen    

Det här inlägget postades i 5a veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *