Igår hade vi vår första diktamen och vad imponerad jag blev av klassen. De kämpade och skrev och det blev sååå snyggt och de stavade verkligen toppenbra! Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag rättade alla deras böcker! Vad de har ansträngt sig. Bara kolla här:
Till nästa vecka har de fått en ny text och den här gången handlar det om n-ljudet. Stavningsregeln står i den blå rutan på första sidan i häftet. Träna på att skriva första stycket och orden i tabellen.
Nästa vecka kommer vi att bestämma vilken roll varje elev ska ha i luciatåget. Vi meddelar när det är klart så ni hinner låna eller köpa lucialinnen mm. Det finns tillgång till ett par linnen är på skolan om det är någon elev som har svårt att ordna på egen hand. Även stjärngossestrut och stjärna ska finnas ett par stycken. Meddela oss i god tid om ni önskar låna skolans material.
I nästa vecka kommer vi även att ha ett eng-prov på kapitel 1-8. Provet består av en läsförståelsedel, en hörförståelsedel och en del där ordförråd och grammatikkunskaper testas. Det man kan repetera inför proven är grammatikreglerna för verbet be (am, are, is), verbet have (have/has), personliga pronomen (me, you, him, her, its, your, our, their) samt väderord, skolord, klädesplagg och kroppsdelar. Allt detta kan man hitta i workbook på s. 6-8, 12, 14, 24-25. Jag har även lagt upp ett uppdrag på studentlitteratur.se där man kan träna grammatikuppgifter.
På måndag ska klassen fotograferas kl 11.15. Fotot kommer endast användas för internt bruk på skolan. Fotograferingen sker i pluggsalen och det är en lärare från Haganässkolan som kommer till oss för att fotografera alla klasser.
På tisdag ska vi titta på en konsert i Folkets Hus som heter ”En samisk saga”. Vi kommer att åka buss till och från föreställningen. Bussen avgår kl 9.40 från skolan och vi är tillbaka kl 11.15.
På tisdag eftermiddag kommer skolbibliotekarien till oss och presenterar böcker. Vi kommer sedan att få ett litet klassrumsbibliotek med de titlar hon presenterar, som eleverna kan låna. Eftersom My kommer på eftermiddagen kastar vi om lektionerna lite grann och har istället engelska direkt på morgonen den dagen.
Läxan att rita av stjärnhimlen har vi skjutit upp till onsdag nästa vecka, då vädret inte riktigt har varit stjärnskådarvänligt. Hoppas på lite klarare väder under de kommande dagarna, annars vår vi skjuta upp den en vecka till.
Sista skoldagen innan jullovet kommer eleverna att sluta kl 12.00 som en kompensation för Öppet Hus. För de som åker buss går turen hem vid 12 den dagen. För de som går på fritids finns även fritidsbussar som vanligt. Vi önskar besked under den kommande veckan om era barn kommer att åka med bussen hem den dagen eller om de tar sig hem på annat sätt. Detta för att undvika att några turer körs i onödan.
Den här veckans ”Grej of the day” handlade om indianhövdingen Sitting Bull. Nästa veckas ledtråd är: Diplomat som blev svensk hjälte
Läxor mm till vecka 47
Måndag 18/11
Idrott
Läxhjälp
Fotografering 11.15
Tisdag 19/11
Föreställning ”En samisk saga” i Folkets Hus
Bokpresentation av skolbibliotekarien
Onsdag 20/11
Idrott
Mot nya höjder – rita av stjärnhimlen två dagar i rad
Torsdag 21/11
Sv – stavning n-ljudet, diktamensövning
No – s. 70-71 + sammanfattning (kunna energiprincipen, veta vad energi är och kunna ge exempel på några olika sorters energi)
Eng – prov kapitel 1-8
Fredag 22/10
Sv – läsläxa 5, tre kapitel samt uppgift (se nedan)
Planerade aktiviteter | |
19 november | Konsert Folkets hus – en samisk saga |
4 december | Studiedag |
13 december | Lucia |
18 december | Julpyssel |
19 december | Terminsavslutning |
Läsläxa – uppgift till vecka 47
Kapitel ”In i skogen”– Emilio, Charlotte, Linnéa, Maja, Penny, Dante, Hallie, Elvin, Gustav
Kapitel ”Skogvaktaren”– Meja, Freja D, Isak, Matilda, Axel, Milian, Filip, Alexander, Svea
Kapitel ”Bäst i världen” – Sophia, Freja E, Ebbe, Majken, Klara, Molte, Jonathan, Gisela, Wilma
Läsläxa 5
Du ska läsa tre kapitel i Danny bäst i världen. Det gäller ”In i skogen”, ”Skogvaktaren” och ”Bäst i världen”. Tänk på att dela upp läsningen på flera gånger. När du har läst färdigt ska du vara Cowboyen. Cowboyens uppgift är att sammanfatta det viktigaste i texten.
Välj ett kapitlet (se vilket i listan ovan) och skriv en sammanfattning i en sammanhängande text (dvs ingen punktlista eller bara svar på frågorna, utan som en hel text). I din text kan du tänka på att ha med information om:
- Vad som händer?
- Vilka person är med?
- Var befinner sig personerna?
- När är de där?
- Varför är de där?
- Hur går det?