6a, veckobrev 210122

Jag vill be er vårdnadshavare att svara på enkäten från Skolinspektionen, klicka på följande länk: https://svara.origogroup.com/skolinspektionen/vh/GhSiVH#Q0 . Enkäten tar ca 5-10 minuter. Genom att besvara enkäten har ni möjlighet att ge era synpunkter om Klöxhultsskolan och era svar utgör ett viktigt underlag i skolinspektionens granskning. Senaste datum att fylla i enkäten är den 1 mars.

I NO arbetar vi just nu med bergarter, mineraler och malmer samt hur man kan framställa järn ur berget. Nästa vecka fortsätter vi med att prata om olika ädelmetaller och deras egenskaper. Under halvklasslaborationen fick eleverna undersöka olika slags vita pulver och försöka resonera sig fram till vilken burk som innehöll vilket pulver. Vi började med att göra en gemensam plan för hur vi skulle gå tillväga och vilka metoder vi skulle använda.

Under veckan som gått har vi arbetat vidare med tid och hastighet på mattelektionerna. Det är ganska många elever som är lite osäkra när det kommer till digital tid vilket inte är helt ovanligt, men viktigt att kunna. Jag har lagt ut resultaten för testet på digitaltid på IST. De elever som ännu inte är helt säkra, behöver träna lite extra hemma på detta och jag vill därför be om er hjälp. Det finns övningar att hitta på elevspel, matteportal och skolplus, men ni får väldigt gärna även ”förhöra” era barn för att kolla av om kunskapen sitter och för att repetera. Vi har gemensamt repeterat tjugo i, kvart i och fem över halv i klassen, vilket var de klockslag som flest hade svårt för. Eleverna har fått förklara sina olika strategier för varandra i hemgrupperna. På fredag i nästa vecka är det dags för prov på kapitlet tid.

Eleverna har fått en lite större inlämningsuppgift i hemkunskapen. Sista inlämningsdatum är den 18 april. Uppgiften finns på teams och kan skrivas och lämnas in där, men eleverna har även fått en kopia på stencil och kan även välja att lämna in uppgiften som ett handskrivet dokument. Uppgiften behöver delas upp och planeras, så att man hinner med alla delar och att det inte blir för stressigt i slutet. Albin har gjort ett förslag på uppdelning som finns med i arbetet som stöd om man tycker det är svårt att fördela arbetet på egen hand. Hjälp gärna era barn att hitta en bra struktur för genomförandet. Jag skriver upp arbetet som en läxa varje vecka på torsdagarna fram till och med inlämningsdatumet som en extra påminnelse.

Läxor mm vecka 4

Måndag 25/1  
Tisdag 26/1  Info från Linnéskolan kl 9.00-9.30 via Teams
Onsdag 27/1 Pulspass
Eng – skriv en sammanfattning av på ca 10-15 meningar av texten i kap 10 alternativt träna på att återberätta texten med hjälp av bilderna samt stödord (spela in din återberättande text i en ljudfil om du vill, istället för att framföra den ”live”)
Torsdag 28/1 Idrott (dusch efter lektionen)
Hkk- uppgift (inlämning 18/4)
Fredag 29/1 Idrott (dusch efter lektionen)
Ma – prov ”Tid”

Språkval:
Spanska – baksidan av ”Pablo”-stencilen, Tyska – fraser (se nedan),

Läxa i tyska är glosor till stycket 8:

der Hund                              hunden

die Katze                              katten

der Papagei (Papagai)          papegojan

die Kuh    (Koo)                    kon

das Kaninchen                      kaninen

das Schaf                             fåret

das Schwein   (Schwain)       svinet, grisen

die Maus                              musen

die Mäuse (Mojse)                mössen

Ich habe Katzen gern            Jag tycker om katter

Läs också om bestämda artiklarna der, die och das på sid 40 i läroboken. Jämför med engelskans the
Dessa används för att visa bestämd form av substantivet. I svenskan sätter vi ju den bestämda formen i slutet av ordet.

 

Planerade aktiviteter

   
26 januari Information från Linnéskolan
27 januari Geografi-prov
28 januari Elevråd
29 januari Ma-prov kap ”Tid”
2 februari Kemi-prov ”Ämnen runt omkring oss”
Vecka 8 Sportlov
3 mars Sv-prov, skriftlig förmåga, berättande text
9 mars Elevråd
Vecka 13 Påsklov
6 april Studiedag
18 april Inlämning hkk-arbete (uppgifter på teams alt. stencil)

 

Det här inlägget postades i 6a veckobrev. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *