Först av allt vill jag passa på att tacka Er alla för de fina presenterna jag fick vid jul och för all omtanke från er nu.
Denna vecka har bjudit på lite blandad kompott när det gäller vårt väder. Veckan började med härliga dagar, som erbjöd både pulka- och skridskoåkning. Dessvärre ändrades vädret och sedan blev det blött och blaskigt. Det kan vara bra att ha ett par extra strumpor i väskan för dessa dagar.
Under veckan har vi börjat jobba med studieteknik. Tillsammans tittade vi på en film om hur man kan använda sig utav tekniken mind-map. Denna studieteknik jobbade vi sedan vidare med på svenskan.
På svenskan har vi även jobbat med subjekt och predikat, läsförståelse, samt skrivit instruerande text.
I matten har vi jobbat vidare med att omvandla tid och beräkna hastighet. Nästa vecka, onsdag, kommer vi ha prov på kapitel 3. De elever som vill ha fått med sig träningsuppgifter till kapitlet.
I so har vi jobbat vidare med geografi. Vi har bland annat pratat om olika geografiska begrepp. Dessa begrepp har de i läxa till på torsdag, 28/1.
Eleverna har, i hemkunskap, fått ett rätt så stort hemarbete som ska lämnas in till honom, senast den 18 april. Eleverna har fått den i pappersform, men uppgiften finns även på Teams. Dessutom läggs en länk även här. Tänk på att börja med hemkunskapsarbetet i tid, så att allt inte behöver göras sista veckan och som en hjälp har Albin gjort ett förslag på hur man kan dela upp uppgifterna mellan de olika veckorna.
Till sist vill jag be er vårdnadshavare att svara på enkäten från Skolinspektionen, klicka på följande länk: https://svara.origogroup.com/skolinspektionen/vh/GhSiVH#Q0 . Enkäten tar ca 5-10 minuter. Genom att besvara enkäten har ni möjlighet att ge era synpunkter om Klöxhultsskolan och era svar utgör ett viktigt underlag i skolinspektionens granskning. Senaste datum att fylla i enkäten är den 1 mars.
Vecka 4
Måndag 25/1
Tisdag 26/1
Digitalt möte med Linnéskolan
Onsdag 27/1
Pulspass
Ma-prov, kapitel 3 Tid
Torsdag 28/1
Idrott
Eng; Chapter 8, text, words, dictation, page 34-35, dag 1-4
Ge; begrepp
Fredag 29/1
Slöjd
Idrott
Ty – 10 glosor + bestämd artikel (se nedan)
Sp – Pablo berättar (stencil)
Inplanerat framåt
26/1 Info från Linné
27/1 Matteprov; kap tid
2/2 Europakartan, länder och huvudstäder
4/2 Geografiprov
Vecka 7 Engelskaprov kap 5-8
Vecka 8 Sportlov
1/3 Senast göra val inför åk 7
3/3 Sv-prov, skriftlig förmåga, berättande text
18/4 Inlämning hkk-arbete
Tyskaläxan:
Läxa i tyska är glosor till stycket 8:
der Hund hunden
die Katze katten
der Papagei (Papagai) papegojan
die Kuh (Koo) kon
das Kaninchen kaninen
das Schaf fåret
das Schwein (Schwain) svinet, grisen
die Maus musen
die Mäuse (Mojse) mössen
Ich habe Katzen gern Jag tycker om katter
Läs också om bestämda artiklarna der, die och das på sid 40 i läroboken. Jämför med engelskans the
Dessa används för att visa bestämd form av substantivet. I svenskan sätter vi ju den bestämda formen i slutet av ordet.