I matten avslutade vi i veckan kapitlet ”tid” och nästa vecka påbörjar vi ett nytt kapitel. Vi går nu tillbaka till 6A-boken och kommer att arbeta med kapitlet ”Problemlösning” (se nytt måldokument på bloggen).
I so har vi jobbat vidare med geografi. Nästa vecka kommer vi ha två olika test i geografi. På tisdagen är det namngeografi och på torsdagen är det förhöret mer faktabaserat. Titta på måldokumenten vad man ska kunna.
Linnéskolan har gjort en informationsfilm till vårdnadshavare inför övergången till åk 7, eftersom inget föräldramöte kan hållas i år. Länken till filmen hittar ni i informationsbrevet http://kloxhult46.vibloggar.nu/2021/01/28/information-fran-linneskolan-infor-ak-7/
Robin hälsar att nästa vecka är de ute på pulspasset – kläder efter väder! Eleverna väljer om de vill åka skridskor eller pulka. Ta med skridskor eller pulka samt hjälm. Hjälm är obligatoriskt i båda fallen. Det är okej att ta med även klubba och puck.
Till sist vill jag påminna igen om att ni vårdnadshavare gärna får gå in och svara på enkäten från Skolinspektionen om ni inte redan gjort det. Senaste datum att fylla i enkäten är den 1 mars. http://kloxhult46.vibloggar.nu/2021/01/20/enkat-till-vardnadshavare/
Vecka 5
Måndag 1/2
Bild/musik
Tisdag 2/2
Ge – Namngeografi om Europas länder och huvudstäder
Sv – Läsläxa ”Häxan och lejonet” s. 16–53 + fylla i karaktärsschema
Onsdag 3/2
Pulspass
Torsdag 4/2
Idrott
Eng; Chapter 8, text, words, day 5–7
Ge – prov
Fredag 29/1
Idrott
Ty – 3 fraser + läsa/lära de rosa ruta, s. 45, den/det (se nedan)
Sp – glosor, siffror från 10 till 20. De ska kunna skriva dem, se facit s. 65 i textboken.
Inplanerat framåt
2/2 Europakartan, länder och huvudstäder
4/2 Geografiprov
11/2 No-prov
Vecka 7 Engelskaprov kap 5–8
19/2 Historiaprov, 1800-talet
Vecka 8 Sportlov
1/3 Senast göra val inför åk 7
3/3 Sv-prov, skriftlig förmåga, berättande text
18/4 Inlämning hkk-arbete
Tyskaläxan:
Här kommer läxan i tyska till vecka 5:
Sie liebt Mäuse (Uttal: si libt måjse) = Den älskar möss (den /det heter sie när det handlar om die-ord, t ex die Katze)
Es springt gern = Den hoppar gärna. (den /det heter es när det handlar om das-ord, t ex das Kaninchen)
Er bellt = Den skäller. (den /det heter er när det handlar om der-ord, t ex der Hund)
Läsa /lära den rosa rutan på sidan 45 i läroboken om den /det = sie, es, er