Vatten och luft

Klass 4C har nu börjat arbeta med kapitlet “Vatten och luft” på NO-lektionerna. Veckan före sportlovet gjorde vi några undersökningar kring vattnets egenskaper.

Hur många droppar vatten får det plats på en enkrona?

Hur många droppar vatten får det plats på en enkrona?

image

Vad är det so få blomman att slå ut?

Vad är det som får blomman att slå ut?

image

image

image

Målen för detta arbetsområde:

Eleverna ska

  • Veta vad en vattenmolekyl består av
  • Känna till vattnets olika former
  • Kunna beskriva vattnets kretslopp
  • Veta att vissa ämnen kan lösas i vatten
  • Kunna berätta var vattnet i kranen kommer ifrån
  • Veta vad luft är
  • Veta något om hur människan kan påverka luft och vatten
  • Kunna delta i diskussioner i ämnet
  • Kunna utföra fältstudier och undersökningar samt dokumentera dem
  • Kunna förklara och använda några ämnesspecifika ord och begrepp
Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18, NO. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *