Ön

I svenska och so har vi i 4b nu påbörjat ett ämnesövergripande arbete kallat Ön. Klassen har delats in i sju grupper där de får träna de demokratiska principerna och arbetssätten vi lärt oss i samhällskunskapen. De får också träna på olika inslag från geografin, som att kunna rita karta, skriva en legend osv.

Att kunna läsa och följa instruktioner, skriva beskrivande text, utforma symboler, skriva personbeskrivningar, göra tankekarta, skriva lämpliga rubriker osv är några av de mål de tränar i svenska.

Vid varje tillfälle får gruppen en ny instruktion som ska följas och slutligen sätts allt ihop till ett gemensamt häfte. Denna vecka har eleverna fått veta att de hamnat på en öde ö och att de ska rita en karta över hur ön ser ut. De ska också göra en kartlegend och skriva en beskrivning av ön.

Barnen jobbade med stor entusiasm och använde flitigt orden demokrati och majoritet när öns utseende och djurliv skulle bestämmas. Så här ser öarna och några kartlegender ut

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18, SO, Svenska. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *