Info 5b 2016-09-09

Hej!

På tisdag den 27 september är ni välkomna på föräldramöte.

Download (DOCX, 24KB)

På skolan har vi ett elevråd som består av representanter från varje klass åk 4 – 6 samt Karlavagnen (särskolan). Vi i klassen har klassråd regelbundet och sedan tar vår representant med sig frågor och information till elevrådet, som träffas cirka en gång i månaden. Syftet med elevrådet är att eleverna ska känna sig delaktiga och ha inflytande i den dagliga verksamheten på skolan. Myra är klassens ordinarie representant och Stella är ersättare.

Skolan har också en idrottsförening, KIF, där Freja och Alva är med i styrelsen. KIF organiserar bland annat skoljoggen, sexornas stafett, skidresa till Hestra och hockeyresor.

Vi har också ett fritidsråd där de som är inskrivna på fritids har möjlighet att ha inflytande över olika aktiviteter, disco, basaren och så vidare. Där är Thea klassens representant.

På torsdagarna kommer några elever varje vecka att tillsammans med specialläraren att ha en 40 minuters matematikverkstad. Samtliga elever kommer att gå dit och där kommer de att få lösa olika uppgifter som utmanar och utvecklar olika förmågor.

I engelskan är även denna veckans läxa ett uppdrag på studentlitteratur.se. Den här gången tränas lite stavning av de ord/uttryck som eleverna tränade betydelsen av till den här veckan. De som har lätt för stavning får gärna utmana sig själva genom att även träna stavningen av “bonusorden” och de som tycker det är svårt kan välja ut några ord att bli riktigt säker på och sedan jobba mer med att lära sig betydelsen av “bonusorden” istället. Instruktioner och förslag på alternativa övningar finns tillsammans med uppdraget.

I matten har vi denna vecka klurat på problemlösningsuppgifter med hjälp av att rita en bild eller prova sig fram till en lösning med hjälp av en tabell.  Det har inte varit så lätt men med envishet klaras det mesta. Barnen har i läxa till nästa vecka fått fyra olika problemlösningsuppgifter där de tydligt ska redovisa sin lösning med hjälp av att rita en bild eller göra en tabell och prova sig fram. Lösningarna ska sedan diskuteras i smågrupper på lektionstid.

Information om onsdagens skoljogg:

Download (DOCX, 22KB)

Vecka 37
Måndag

Tisdag
Onsdag
Sv:Läsläxa s 109 – slutet + personbeskrivning
Skoljogg
Torsdag
Matteläxa: Problemlösningsuppgifter på papper
Mattediagnos kap 1
No-läxabegreppen fjällbjörksskog, glaciär, myr, kalfjäll
Fredag
Eng-läxa: uppdrag på studentlitteratur.se

Redan inplanerade aktiviteter:

14  september: Skoljoggen

22 september: Wanås slott

26 september: Studiedag

27 september: Föräldramöte

9 november: Uttagning till Vi i femman

V 40 – 41: Simning en lektion

 Mvh
Anette

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *