Ljudvågor och hoppande strössel (Utmaning 2)

Nu har vi i 5b försökt att se ljud och ljudvågor genom att ta hjälp av bouncyballs.org på datorn. På den sidan finns det studsande bollar som illustrerar ljudets intensitet.

14647238_1219876071407564_1454734843_o

Ju högre ljud vi åstadkom, desto högre studsade bollarna. Roligast var när alla skrek så högt de kunde och bollarna for över hela tavlan.

14795981_1219875871407584_838926659_o

Däremot var det svårt för att inte säga omöjligt att få bollarna att ligga helt stilla trots att vi alla var tysta som möss. Vi kom fram till att det alltid finns ljud omkring oss, antingen vi tänker på det eller inte.

Efter denna övning tog vi fram ett virtuellt oscilloskop och  visade över hela tavlan. Med hjälp med av detta kan man “se” ljudvågorna i klassrummet som en kurva i ett diagram. Kurvorna följer vibrationerna allteftersom ljudet ändras. När vi hade testat olika ljud kom vi fram till att ju kortare en ljudvåg är, desto högre frekvens har ljudet.

14618636_1219875951407576_871738090_o

Ju lägre frekvens ett ljud har, desto lägre frekvens har ljudet.

14800098_1219875761407595_46570323_o

Barnen sammanfattade det så här: Herz visar hur många vibrationer ljudet hinner göra på en sekund. Högre (ljusare) toner gör att det blir fler svängningar och mörkare toner gör att det blir längre avstånd mellan vågorna.

Slutligen testade vi en omvänd högtalare med hjälp av en skål övertäckt med plastfolie och med strössel ovanpå. Först testade vi att med stängd mun göra så högt ljud vi kunde, men det hände ingenting.

14807950_1219875601407611_1016932731_o

Slutligen tog vi hjälp av en högtalare som vi kopplade till mobilen och med hjälp av ljudet från den började strösslet till allas vår glädje röra på sig. Ju mörkare toner, desto mer hoppade strösslet.

14689285_1219875391407632_579499617_o

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *