Idag fick klass 5 c göra en övning i svenska där vi samarbetade och delade med oss till varandra.
Jag håller på att läsa triologin “Skogens systrar” av Petrus Dahlin högt i klassen, inför kommande författarbesök. Vi har läst färdigt den första boken i serien och idag skulle eleverna göra en personbeskrivning av huvudpersonen Tom.
För att få igång tankarna fick eleverna ett formulär med några olika rubriker där de skulle fylla i vad de själva kom ihåg under “mina tankar”.De fick sitta och fundera enskilt under ca 5 minuter.
Sedan var det dags att dela med sig till varandra. Vi flyttade undan lite bord i klassrummet och bildade en ytterring och en innerring. Därefter fick eleverna gå runt i ringarna och hälsa på alla som de mötte tills att jag sa “stopp”. Då skulle de stanna och bilda par med den person som stod mittemot, hälsa på varandra och byta listor med varandra. Sedan fick de välja en sak från kompisens lista som de ville lägga till på sin egen under “dina tankar”, tacka varandra och ställa sig i ringen igen.
Sedan fick de gå vidare och stanna upp vid en ny kamrat och upprepa proceduren igen. Vi gjorde samma övning 5 gånger, sedan kände eleverna att de hade fått ett bra underlag till sin personbeskrivning. Då var det dags att sätta sig ner och börja skriva sin text. När de skrivit färdigt skulle de läsa igenom texten och kontrollera att de använt stor bokstav och punkt, skrivit ordentliga meningar och att texten “lät” bra. Alla hann inte riktigt skriva färdigt utan får fortsätta under nästa lektion. Tanken är att eleverna sedan ska få byta texter med varandra för att ge varandra kamratrespons på vissa utvalda punkter. Sedan får alla chans att bearbeta texten igen utifrån den respons man fått.