Inf0 5b 2016-11-11

Vecka 45

Nu är vi igång igen efter höstlovet och i onsdags hade vi terminens höjdpunkt när det var uttagning till Vi i femman. Nu är det en lång väntan tills vi får resultatet i början av december och vi håller alla tummar för att vi går vidare. Hade det varit en tävling i entusiasm och vilja att vinna hade vi varit givna segrare.

Idag har vi varit på besök hos vår fadderklass 2b. Barnen har redovisat sina grupparbeten om de nordiska länderna för de yngre eleverna som lyssnade intresserat. Vi har också via datorer fyllt i “Skolbarometern” som är en kvalitetsundersökning som görs i Älmhults kommuns alla skolor. Syftet med enkäten är att undersöka den förbättringskapacitet som finns på skolan för att skapa den bästa möjliga lärmiljön för elever.

I matten är vi nu klara med decimaltal och ska börja ägna oss åt vikt och volym. Här ska vi bland annat lära oss att växla mellan olika vikt- och volymenheter och kunna jämföra och använda enheterna liter, deciliter, centiliter, kilogram, hektogram och gram. (Målen finns under fliken Måldokument 5b).

I geografi har vår resa genom Norden slutat i och med veckans redovisning av de olika grupparbetena. Barnen har tagit ett stort ansvar för sitt arbete, samlat mycket fakta av alla slag och hade fantasifulla redovisningar som bl.a. innehöll kartor, flaggor, idolbilder, nordisk musik, olika nordiska språk och vulkanutbrott.

I so byter vi nu från geografi till samhällskunskap och kommer att lära oss om politik och om hur Sverige styrs. Förutom det sedvanliga måldokumentet har jag skrivit ihop en bedömningsmatris som ska hjälpa barnen att se och förstå hur deras kunskaper bedöms. Viktigt att förstå är att man måste uppfylla kriterierna både när det gäller den kvalitativa och den kvantitativa bedömningen för att ha grundläggande kunskaper. (Både matris och mål finns under fliken Måldokument 5b).

 Barnen kommer att träna mycket på att skriva engelska den närmaste tiden för att träna in fraser och stavning. Lite info om engelskaläxan till nästa vecka:

Eleverna har fått välja mellan två olika läxor, ”The fighting spiders of Japan” eller ”A sandwich”. De läser texten och svarar på frågorna och ska även träna på att skriva meningar från texten som de valt.

De som valt ”A sandwich” tränar på att skriva hela texten, så att de kan skriva meningarna korrekt när jag läser dem högt på engelska. De får gärna träna på att läsa texten högt också.

De som valt ”The fighting spiders of Japan” tränar på att skriva de fem meningarna som bildas när de svarar på frågorna om texten (de kommer att få meningarna översatta till svenska på ett papper och skall då kunna skriva dem på engelska korrekt stavade) De ska också skriva ett argument för och ett emot ”spider fighting” på baksidan av pappret (uppgiften som står längst ner under ”Ask yourself”)

Nästa tisdag kommer Mårten Skagert (It-utbildare med lång erfarenhet av It-utveckling) till klassen för att prata om Internet och sociala medier.  Han kommer även att hålla en föreläsning för föräldrar i Haganäs aula på onsdag kväll kl 18.00- ca 19.30. Se mer info på första sidan här på bloggen.

På onsdag är det dags för författarbesök av Petrus Dahlin. Dahlin är en författare som skriver böcker för barn och ungdomar och flera av böckerna är inom spänningsgenren. Besöket är en del i olika läsfrämjande åtgärder som skolbiblioteken i Älmhults kommun anordnar varje år.

Tiden går fort och snart är det dags för Lucia och det är barnen i åk 5 som står för uppträdet. De kommer att ha två föreställningar, en för F-2 kl 8.30 och en för 4-6 kl 9.40. Musikläraren vill att alla flickor ska vara tärnor och alla pojkar stjärngossar. Mer information och inbjudan kommer.

Vecka 46
Måndag:
Tisdag:   Läsa minst 50 s i en bok av Petrus Dahlin + skriva miljöbeskrivning.
Besök/information om Internet och sociala medier.
Onsdag: Författarbesök
No: Läsa s 43 och svara på frågorna 6-7 Kan du nu?
Torsdag:
Fredag:   Eng: A sandwich eller The fighting spiders of Japan

Redan inplanerade aktiviteter:

13/12 Luciatåg

Mvh
Anette

 

 

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *