Kemi och miljö

I klass 5C avslutar vi arbetsområde “Energi” och går nu över till att arbeta med kemi i NO:n. I fredags inledde vi det nya arbetsområdet med en praktisk uppgift. Eleverna fick i grupper om 3 en bricka fylld med olika föremål som de skulle sortera. Hur de skulle sortera föremålen fick de själva avgöra. Sedan fick alla grupperna redogöra för vilka egenskaper de sorterat efter. Det kunde vara färg, material, tyngd, lukt, matt eller glansig yta, om föremålet brinner eller inte, sjunker eller flyter etc. Syftet var att eleverna skulle förstå begreppet egenskap och att ämnen kan delas in efter egenskaper som t ex görs med grundämnena i det periodisk systemet.

Övningen ledde till många intressanta diskussioner. Hur gör man om något föremål har flera färger? Vilka föremål brinner? Om ett föremål smälter i eld, kan man då säga att det brinner? Tycker alla att samma saker luktar gott respektive äckligt? Vilka föremål kan räknas som glansiga?

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18, NO. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.