5c, veckoinfo 170310

Klassen har fått frågan om de vill sälja majblommor och det var de positiva till. Vi har äen diskuterat att ev samla alla pengar de själva tjänar på försäljningen i en klasskassa eftersom klassen gärna vill göra något kul tillsammans och vill börja samla ihop lite pengar till det. Eleverna har idag fått hem varsin lapp med information där ni ska godkänna om ert barn får sälja majblommor eller inte. Lappen måste återlämnas senast fredag 17 mars. 

Nästa vecka är det dags för simning på torsdag morgon. Eleverna cyklar gemensamt från skolan kl 8.30 och är tillbaka ca 10.40. De behöver cykel, hjälm och badkläder.

Samma dag kommer vi även att ha engelskaprov på kapitel 9-16, se måldokumentet.

I so meddelar Anette att de nu har kommit till 1600-talet och Stormaktstiden.  Arbetet inom detta område består av enskilt arbete där barnen får träna på att själv söka information i läroboken, planera och ta eget ansvar. De har fått ett papper med instruktioner och frågor där en del frågor är rena faktafrågor medan andra är sådana där de ska jämföra, resonera och argumentera för sin åsikt.  De kommer inte att få några läxor i detta arbetsområde, men de kan behöva jobba med frågorna hemma så de blir klara i tid. Den färdiga uppgiften ska lämnas in fredagen den 31 mars. Måldokument och uppgift finns under respektive flik här på bloggen.

Vi börjar närma oss utvecklingssamtalstider och jag har tänkt att sätta igång med samtalen i vecka 14 (veckan före påsklovet) och fortsätter sedan i vecka 16. Precis som tidigare får ni hem tiderna och om ni inte har möjlighet att komma den bokade tiden får ni antingen byta till en av reservtiderna eller byta tid med varandra.

Veckans ledtråd till “Grej of the day”:  7 300 ton järn på höjden

Läxor mm till vecka 11
Pågående SO-arbete “Stormaktstiden” t o m v 13

Måndag 13/3

Tisdag 14/3
Idrott, berätta om “Grej of the day”

Onsdag 15/3
Ma-provet påskrivet

Torsdag 16/3
Sv – diktamen “dialog och ord med -igt”
Eng – prov kap 9-16
Simning

Fredag 17/3

Det här inlägget postades i Läsåret 2015/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *