6b, veckobrev 2018-01-12

Hej!

Nu är sista terminen på Klöxhultsskolan igång och det kommer att bli en händelserik sådan.

I svenska kommer vi fram till de nationella proven hålls att repetera hur olika texttyper är uppbyggda, skrivregler och läsförståelse. Till att börja med fokuserar vi på att läsa och skriva instruerande texter.

I matematik jobbar vi med vikt, volym, hastighet och skala och det är inte det lättaste att göra omvandlingar mellan l, dl och milliliter. Som läxa kommer eleverna att få cirka 20 repetitionsuppgifter/v fram till april. Alla har fått ut varsitt schema med vilka uppgifter som ska göras respektive vecka fram till v 15. Läxorna ska göras i ett speciellt räknehäfte

I so studerar vi några veckor religionerna hinduism och buddhism. Arbetsområdet kommer att avslutas med ett skriftligt prov måndagen den 29 januari. För de elever som vill repetera eller träna mer hemma finns det några korta genomgångar på Youtube som man kan titta på:

Hinduism:
https://www.youtube.com/watch?v=5k-48_Ws9C4
https://www.youtube.com/watch?v=6xn2F5Mv1jc

Buddhism:
https://www.youtube.com/watch?v=OgvZYLQbR2g
https://www.youtube.com/watch?v=z2D6ZIumzwc

 

Läxor mm vecka 3

Måndag 15/1

Tisdag 16/1
Biologi
: Läsa s 44-45
Religion: Tittat på genomgångarna
https://www.youtube.com/watch?v=5k-48_Ws9C4 – Hinduismen genomgång 1 av Therese Blom Olsson
https://www.youtube.com/watch?v=6xn2F5Mv1jc – Hinduismen genomgång 2 av Therese Blom Olsson

Onsdag 17/1
Bild
: Ha tänkt ut vilken djur man ska skulptera
Sv: Veta hur en instruerande text skrivs (strukturerna finns på papper)

Torsdag 18/1
Eng:
Frivillig läxa att läsa och översätta dialogen s42

Fredag 19/1
Matematik: Uppg 38-64 i “Målgången”

Kommande aktiviteter mm:
23 januari – Science Outreach (Besök av forskare i klassen på fm)
24 januari – Språkintroduktion av lärare från Linnéskolan
29 januari – Prov hinduism & buddhism
30 januari – Studiedag
6 februari – Np svenska
8 februari – Np svenska
13 februari – Senast lämna språkvalsblankett till mentor
13 februari – Friluftsdag

Det här inlägget postades i Läsåret 2017/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *