6c, veckobrev 180202

Hej!

Här kommer info om nästa veckas nationella prov:

Tisdag 6 februari
8.00 – 8.10    Instruktion
8.10 – 9.30    Läsförståelse skönlitteratur
9.30 – 9.50    Utökad tid för elever med extra anpassningar
9.30 – 10.30  Rast med fika (ej godis) på Oasen
10.30 – 10.40 Uppstart
10.40 – 10.50 Instruktion
10.50 – 12.00 Skriva berättande text
12.00 – 12.20 Utökad tid för elever med extra anpassningar

Torsdag 8 februari
8.00 – 8.10    Instruktion
8.10 – 9.30    Läsförståelse sakprosatext
9.30 – 9.50    Utökad provtid för elever med extra anpassningar
9.30 – 10.30  Rast med fika (ej godis) på Oasen
10.30 – 10.40 Uppstart
10.40 – 10.50 Instruktion
10.50 – 11.50 Skriva argumenterande text
11.50 – 12.10 Utökad provtid för elever med extra anpassningar

Vill man kunna utnyttja funktionen ”Uppläst text” efter att man skrivit färdigt ska egna hörlurar tas med.

Jag har idag meddelat de elever som vi erbjuder extra anpassningar via mail. De extra anpassningarna görs i syfte att alla elever ska ha förutsättningar att visa sina förmågor fullt ut.

Eleverna har fått ett informationsblad med sig hem idag om proven. Vill ni ha ytterligare information hittar ni det här; Skolverkets information om nationella prov i svenska

Här hittar ni en sammanställning av de olika texttyperna och de texttypiska dragen:

Studietips i svenska

Vår musiklärare Michael önskar informera om följande när det gäller bedömning i ämnet musik:

Elever har möjlighet att visa upp kunskaper i instrument som inte ingår i skolans ordinarie musikundervisning (i skolan spelar vi gitarr, bas, trummor, piano, ukulele samt vi sjunger). Detta är också en möjlighet för elever som tycker att den inte fått visa sina kunskaper tillräckligt i sång eller i de instrument vi spelar i skolan. Elev som vill utnyttja detta ska meddela mentor om sitt intresse. Därefter bestämmer vi tid i anslutning till skoldagens slut där man kan få visa detta. Eftersom musikämnets betygssättning utgår från ensemblespel, det vill säga att man spelar tillsammans med en eller flera, så innebär det att eleven som ska spela/sjunga upp kommer att få göra det tillsammans med andra elever eller musikläraren.

Läxor mm till vecka 6

Måndag 5/2
Idrott

Tisdag 6/2
Nationellt prov i svenska – berättande texter

Onsdag 7/2
Eng – uppdrag på studentlitteratur.se (en grammatikövning – perfekt)
Eng – Kamars grupp Animal facts,  s 15 (Tummen upp-häftet)

Torsdag 8/2
Nationellt prov i svenska – sakprosatexter (ej berättande) och argumenterande text
Ma- Kap 10 Målgången s. 122-124 (uttryck och mönster)

Fredag 9/2
Idrott
Historia – s 72-75

Kommande aktiviteter mm

6 februari – Np svenska
8 februari – Np svenska
13 februari – Senast lämna språkvalsblankett till mentor
13 februari – Friluftsdag

Det här inlägget postades i Läsåret 2017/18. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.