De viktiga nedbrytarna

På NO-lektionen fick eleverna undersöka olika nedbrytare. Några grupper undersökte maskar och andra studerade gråsuggor. Vi försökte ta reda på i vilken miljö de verkade trivas bäst. Föredrar de ljus eller mörker? Gillar de värme eller kyla? Hur gör maskar för att förflytta sig? Grupperna fick redovisa sina resultat för varandra.

Varför visade inte alla undersökningar samma resultat? Vi drog slutsatsen att för att få ett så säkert resultat som möjligt är det viktigt att man är noggrann, gärna gör om samma undersökning flera gånger och försöker att bara förändra en sak åt gången, så att allt annat än det som ska undersökas är så likt som möjligt. Nästa vecka fortsätter vi med att bygga maskterrarium.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här inlägget postades i Klass 4a, NO. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *