4b, Veckobrev 2019-04-05

I klassrummet jobbar vi vidare med instruerande texter och att vara kritisk mot bilder. Med bilder kan man göra mycket. Det är bra att tänka på att vara kritisk mot olika foton, eftersom det är lätt att redigera dem. Förvånade blev vi allt när vi fick veta att man även på slutat av 1800 klippte och klistrade med fotografier.

Vi fortsätter att arbeta utifrån olika kooperativa strukturer. Det är härligt att se hur dessa hjälper eleverna i deras utveckling, bl. a genom att träna på att aktivt lyssna och prata med varandra. De kooperativa strukturerna utgår ifrån de fem grundprinciperna; positivt ömsesidigt beroende, eget ansvar, lika delaktighet och samtidigt stödjande interaktion, samarbetsfärdigheter och 3 F: feedback, feedup och feedforward. I klassrummet märks detta bland annat genom ett ökat elevengagemang, att de blir medvetna om att de lyckas genom att samarbeta och stötta varandra, alla eleverna hjälps åt och respekterar varandra. Vi tränar detta genom olika strukturer, t.ex. ”huvudena ihop”, ”par-på-tid” och ”karusellen”. Det är häftigt att se när eleverna själva tar hjälp av dessa!

Till nästa vecka ska eleverna läsa ut boken ”Syltmackor och oturslivet”. De ska även välja en-två sidor som de ska träna lite extra på. De ska träna att läsa med inlevelse, eftersom de sedan ska få läsa upp för sin grupp.

På onsdag är det åter dags för prov i matematik. Denna gången är det dags för ”Tal i decimalform”. Se måldokumentet.

På torsdag har klassen, tillsammans med övriga 4:or en frilufts/temadag. Det kommer att bli lite blandade aktiviteter, både ute och inne. Inne kommer vi att arbeta en del med ”Mot nya höjder”, medan ute kommer det bli andra aktiviteter. Vi kommer att var antingen på skolan eller runt omkring, så lunchen äter vi som vanligt på skolan. Om man önskar får man gärna ha med sig en liten fika (ej godis, läsk, nötter, sesam).

Läxor mm till vecka 15

Måndag 8/4
Läxhjälp 14.15

Tisdag 9/4
Idrott
– inomhus

Onsdag 10/4
Sv:
läsa ut boken ”Syltmackor och oturslivet”, samt välja en-två sidor som tränas att läsas med inlevelse. Dessa sidorna ska de sedan få läsa högt för varandra i sin grupp.
Läxhjälp 14.15
Ma: Prov kapitel 2 ”Tal i decimalform”

Torsdag 11/4
Frilufts-/aktivitetsdag
Eng:
Textbook, p 50–51 ”A Visitor to Gator Park”. De ska lyssna, läsa och förstå vad texten handlar om. Extra viktigt med uttal!

Fredag 12/4
Idrott
– inomhus

Utvecklingssamtal v. 15
Må 8/4, kl.13.20-14.00 Elliot
Ti 9/4, kl.10.20-11.00 Daniel, kl.11.00-11.40 Tilda, kl.12.30-13.10 Olof,
kl.13.10-13.50 Alice, kl.13.50-14.30 Elma, kl.14.50-15.30 Sigge
            kl.15.30-16.10 Nemo
On 10/4, kl.08.00-08.40 Aya, kl.12.00-12.40 Jiayue, kl.12.40-13.20 Emmy
Fre 12/4, kl.09.20-10.10 Konstantyn, kl.12.10-12.50 Axel, kl.12.50-13.30 Ewolyn

Kommande aktiviteter mm
Vecka 14–15 Utvecklingssamtal
Vecka 16       Påsklov
11 april          Friluftsdag
23 april          Studiedag
1 maj             Lovdag
31 maj           Studiedag
7 juni             Studiedag

 

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *